Däckad av influensan och underhållning av småfåglar

Jahapp!
Då åkte man dit till slut.
Jag sa ju i blogginlägget i fredags att jag frös efter promenaden.
Det blev bara värre och värre under kvällen och under natten fick jag hög feber.
Sedan dess har jag varit sängliggande. Ont i kroppen, luftrören och hosta.
Visst låter det som den klassiska influensan? Jag har ju googlat...

Inte förrän i dag har febern kommit under 38 strecket, men känner mig långt i från pigg.
Men det är bara att gilla läget och vila sig frisk!


Vill man bjuda fåglarna på något extra gott så hänger man ut jordnötter.
Visst är det läcker denna jordnötsautomat!
Finns  HÄR i olika färger och storlekar (adlinks)

Rogivande är det i allafall att titta ut på fåglarna vid fågelbordet.
Är så glad att så många har hittat hit.
Mina favoriter är helt klart domherrarna! Det har varit många här i vinter!
Annars är det lite olika vilka fåglar som hälsar på.
Talgoxar,pilfinkar och blåmesar kommer ju alltid. Varje dag.

En helg hade vi en flock gråsiskor på besök. De flög inte upp till foderautomaterna utan sprang på snön och åt frön som spillts ut.
Jag hade aldrig sett den fågeln förut så jag var tvungen att googla och kolla i fågelböcker innan det gick att säkerställa vilken art det var.
Kul med nya besök!
I dag är det masor av grönfinkar här! Dom har jag inte sett på hela vintern förrän nu

Mata fåglar, är det inte bara pensionärer som håller på med sånt?!

Nja, lite pensionsvarning kanske det är, men det bjuder jag på isåfall.
Jag vill ha fåglar i min trädgård!
Fåglarna är en bra hjälp i kampen mot ohyra, tex bladlöss, så det är bra om man kan locka fåglarna att komma till trädgården även sommartid.
Man kan fortsätta mata även på sommaren och en bra grej är att ställa ut ett fågelbad.
Främst för att ge vatten att dricka.

Några fågelholkar vore inte heller fel att sätta upp. Man borde väl egentligen ha satt upp dom redan i höstas så de är lite väderbitna innan det är dags för inflyttning i vår.
Men bättre sent än aldrig.

Nu har jag ansträngt mig tillräckligt för idag känns det som.
Dags att lägga igen locket!







Kommentarer