Sår tomater




I kväll har jag sått tomater.
Det var länge,länge sedan jag hade egenodlade tomater, så det känns så roligt att vara igång igen!

Förr sådde jag supertidigt. Redan i mitten av februari, men nu tänker jag prova att så här pass sent.
Jag misstänker att man inte vinner så mycket på att så tidigt. Det brukar hinna i fatt och så blir plantorna så mycket finare.

Jag har sått körsbärstomaten Sweetbaby. Den får klasar med söta, goda småtomater.

Sen har jag gjort ett test med att gröpa frön av en tomat från affären och sått dem direkt som dom är.
Denna tomat kommer från Peckas Naturodlingar och är en riktig höjdare i smak!
(jag kommer att skriva mer om det i ett annat inlägg)
Så pass goda att numera köper vi inga andra tomater än de som kommer därifrån!

Jag bökar inte med såjord. Den här sådden gjorde jag direkt i vanlig blomjord.
Det går hur bra som helst!
Varför skulle det inte gå? Inte gro? Nonsens!
När man sår grönsaker och blommor ute strör man väl inte på såjord först!
Precis som att det skulle behövas såjord bara för att man sår inomhus?!

Nu täcker jag med gladpack som jag pickat lite hål i och så får lådorna stå i ett varmt fönster.

Jag kommer att göra inlägg allteftersom plantorna växer.

Trevlig kväll!

Kommentarer

  1. Önskar jag hade gröna fingrar då hade jag absolut sått tomater. Men kanske ska prova för det finns inget godare än att få plocka solvarma tomater. Ha en mysig dag. Kramisar Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut att du ska prova! Annars kan man ju köpa en färdig planta också 😉 Ha en bra dag du med!

      Radera

Skicka en kommentar