Vaxat månbord



Några av er har ställt frågor om vårt köksbord.

Är det målat? Isåfall med vilken färg?
Är det ett gammalt bord?

Jag tänkte att det här inlägget får bli svar på era frågor.

Bordet är gammalt. Arvegods. Kan nog vara en bit över 100 år.
Det är ett sk månbord. Det är delat på mitten, så var för sig blir delarna som en måne.
Det går ju att ställa varje del mot en vägg också och då får man två bord.

När vi renoverade köket i vårt förra hus (som egentligen är vårt nu också)
så fick jag en idé att fixa till detta bord.
Det skulle passa väldigt bra till stilen i köket.
Eftersom det hade stått många,många år i ett uthus så hade den ockraröda  färgen krackelerat så den var det inte så mycket att göra åt.

Jag gick loss med en varmluftspistol och en skrapa och lyckades få bort all färg.
Benen med utsvarvningarna var värst att jobba med. Jag minns att jag satt med ett vikt sandpapper och gnuggade försiktigt bort färgen i varje urmejsling och skåra.

Det kändes inte riktigt rätt att måla det.
På den tiden hade jag inte fått upp ögonen för linoljefärg.
Hade jag känt till den färgen då hade jag inte tvekat att måla det i ockrarött. Precis som orginalfärgen hade varit.



I stället vaxade jag hela bordet med antikvax.
Tyvärr har jag inte burken kvar, men det är som en pasta man drar på med en svamp.
(finns i olika nyanser)
Man låter vaxet sitta på ett tag och sedan polerar man in det med en torr trasa.

Jag kommer inte i håg om jag gjorde proceduren en eller flera gånger. Men jag tror det bara var en gång.

Detta är femton år sedan nu och bordet är fortfarande lika fint.
Ytan är väldigt tålig och är lätt att hålla ren.

Självklart är jag glad över att jag inte målade bordet med "vanlig" målarfärg.
Det skulle inte alls ha varit så fint nu efter alla års slitage,
Vanlig målarfärg åldras ju inte vackert som linoljefärg gör.

Å hörrni!! Vet ni??
I dag är det VÅRDAGJÄMNINGEN!!!
Det klingar ju hur ljuvt som helst i öronen!
Dag och natt är lika långa idag.
Precis över hela jorden!
Så från och med i morgon är dagarna längre än nätterna!
Det är väl något att fira!







Kommentarer