Än är det vinter kvar säger mor...

Nu kan man läsa på bloggar och Instagram om att VÅREN är här!
Det är bilder på vårblommor, gassande sol och påtande i trädgårdar.

HA!


Jag gick en snabbprommis  nu i kväll med kameran och fotade hur det ser ut i vår by just nu.


Snö som är högre än altanräcket.





Stora vägen är bar och torr men...


...vägen vid bybastun och bystugan ligger helt snötäckt



Lite öppet vatten finns vid åns utlopp, men det brukar det vara hela vintern.

Man kan inte låta bli att tänka på om det konstiga väder vi har beror på miljöförstörningarna.
Vi i sverige har inte märkt av förändringarna så mycket som andra länder gör.
På Svalbard har medeltemperaturen varit över den normala i 80 månader i sträck!
På andra håll i världen har de orkaner, skyfall och megahöga temperaturer.

Många menar att politikerna ska ta ansvaret och styra hur vi ska agera.
Men jag tycker att var och en ska ta sitt ansvar.
Att tänka efter lite.
Jag läste precis att vi i Sverige är bland de sämsta i världen på miljötänk och har sex gånger mer koldioxidutsläpp per capita än Kina.
Vi konsumerar alldeles för mycket och kör för många bränsleslukande bilar.
Flyger som galningar och äter för mycket långtifrånproducerad mat.
Samtidigt TROR vi att vi är bäst i klassen!

Man får göra så gott det går! Nog tänker åtminstone jag efter lite mer nu.
Det blir liksom mer verkligt när vi har haft den höst och vinter vi har haft.
Sommar också för den delen.
Konstigare och konstigare väder!

Nu känner jag mig urtrött och ska sjunka ner i fåtöljen med en kopp te.
Veckan har rivstartat med två megalånga intensiva dagar och några dagar är ju kvar innan helg!


Kommentarer