Dags för omskolning igen!




Nu är det drygt tre veckor sedan jag omskolade tomatplantorna till små krukor.
De börjar få trångt nu så det är dags att de får komma till större krukor.
Krukor man får när man köper perenner brukar vara perfekta att använda.
Breda och djupa.
Jag brukar vara noga med att diska ur dom ordentligt.
Man lägger några centimeter jord i botten och sätter ner plantan och fyller på jord.
Så djupt som möjligt alltså.



I dag var jag till Granngården och köpte några säckar plantjord.
Jag använder inte matbutikernas "billigjord" till plant.
Den jorden håller inte måttet till annat än jordförbättring.
Man ska satsa på bra jord!
Man kan aldrig få en planta bättre än vad jorden är som den ska växa i.
Nu köpte jag Granngårdens krav jord.
Men när jag gör den sista planteringen i stora hinkar kommer jag använda P-jord eller U-jord.



Gillar man höns så blir man alldeles kär i denna tygkasse.
Kunde inte låta bli att köpa med mig en.
Förhoppningsvis ska jag komma ihåg att ta med mig den när jag handlar.
Det finns även förkläden och kökshanddukar i samma tyg.

Vill man hellre handla på nätet finns hönskassen här

På samma ställe kan man även beställa jord. Håller man på att anlägga en trädgård eller odlar i stor skala och behöver mycket jord kan man beställa en hel pall med drygt 50 st säckar och få kört direkt hem.

En lördag med mycket på agendan, men nu är det kväller och middagen är i magen.
Tror vi ska tassa ut till växthuset med ett glas rött.

Gokväll och ha en fortsatt trevlig helg!





Kommentarer