En gardinkrönika


Visst går det mode i gardiner precis som i mycket annat.

Förr var gardiner väldigt viktigt.
Det skulle bytas till midsommar, höst, jul och påsk. En regel mer än ett undantag.
Fortfarande lever det kvar hos gamla männislor. Det skulle inte gå för sig att ha kvar sommargardinerna på julen! Jisses! Vad ska folk säga?!

Jag minns att i min allra första lägenhet hade jag grönblommiga långgardiner i det stora fönstret och de fick sitta kvar så länge som jag bodde där.
Hade inte en tanke på att byta faktiskt.
När jag blev sambo och flyttade till ett hus med typ fyra fönster i köket, köpte jag ljusblått tyg i hur många meter som helst och sydde längder till alla fyra.
Svor och skrek omvartannat på den förbaskade odugligen till symaskin!
Jag har onda sviter av det än. Jag får allergiska utslag bara av att snegla åt eländet.
Ta mig tusan om jag inte sydde omtagen också.

Jag kan därför absolut inte förstå hur jag tänkte när jag ett halvår senare köper lika mycket tyg IGEN och sätter mig och syr RÖDA gardiner. I bäckebölja tyg.
Jag minns hur vint och snett det blev.... men orkade inte sprätta och göra om.

När det var dags för nästa flytt till nästa hus passade inte en enda gardin i något av de fönstren.
Nu var det nytt gardinmode också!
Coolast var det att dubbelvika tyget till kappor och knöla i toapapper däremellan!
Minns ni??
Helst skulle det vara lite blankt, en aning styvt tyg för att få till den bästa veckningen.

Några år senare var det dags för flytt igen!

En omgång nya fönster där inga av de gamla garninerna passade den här gången heller.
Här bodde vi länge, men så värst många gardinbyten blev det inte.
De jag väl satte upp de fick sitta där dom satt.
Varför byta liksom om man var nöjd med dom?
Dessutom hade man aldrig tid till såna nöjen när man var mjölkbonde. Inte råd heller för den delen.

Någonstans under den här tiden. I början av 2000 talet och framåt blev det omodernt att ha gardiner.
Att inreda med textilier överhuvudaget.
Väck med dukar och mattor också.
Kalt, kallt och VITT skulle det vara. Lite gammaldags sjukhusmmiljö sådär.

Sista flytten som gjodes för fyra och ett halvt år sedan så sydde jag röd/vitrandiga kappor till köksfönstren och de sitter där än.
Jag kan inte fnula ut några som skulle passa bättre, så varför byta då?

I rummen var vi utan helt och hållet bara för att det var så underbart med ljuset som flödade in på eftermiddagen och kvällarna.
Men samtidigt kändes det lite naket och oklätt, så det fick bli gardiner där också till slut.

.

Så här såg det ut i julas/vintras. Murrigt och mysigt som det stilenligt ska se ut i ett sådant här hus.


Ett rum kan förvandlas mycket bara genom textilierna.
Det blev mycket vårigare och ljusare med nya gardiner, kuddar och matta.



Egentligen vill jag inte lägga upp någon av de här dåliga bilderna.
Det är så oerhört svårt att fota i det här rummet av någon anledning.
Men allt behöver inte vara så perfekt jämt!
Så resonerar jag.

(ni ser väl vädret utanför fönstret...det snöar idag...buhuu)

Kommentarer