Ett oprovat tips




Det finns en uppsjö av sorter och färger när det gäller luktärter.
Min favorit är de gammaldags, flerfärgade och doftande sorterna.


Eftersom luktärter inte tycker om att man bråkar med rötterna ska jag prova att så fröna i toarullar.
Har satt gladpack i botten med en gummisnodd om och pickat små hål med en nål.
Ett frö i varje rulle.
Fröna har jag blötlagt i ljummet vatten ett dygn innan sådd.

När man ska plantera ut dom sedan kan man gräva ner hela rullen och man behöver inte röra rötterna alls.
Ska bli spännande att se om det funkar detta.
Rullarna kanske möglar, eller löses upp?



Egentligen skulle jag vilja vänta någon vecka till med att så luktärter.
De hinner nog ränna i väg och trassla till sig innan utplantering.
Men de kan vara lite kinkiga med att gro så jag vill kunna ha lite tid att spela på om jag måste så nytt.

De blir bäst och finast om man toppar plantorna när de växt upp någon decimeter.

Tänk att det redan är sista helgen i april!
Vi har riktigt fint vårväder här nu och årets första frukost åt vi ute i solvarma hörnan vid farstukvisten.
Hoppas det håller i sig nu - något bakslag vill vi absolut inte ha!





Kommentarer