Nu har tomaterna flyttat ut



Så skönt att få flytta ut tomaterna i växthuset.
De stod alldeles för tätt och i för trånga krukor inne i fönstren nu.
Risken var stor att de skulle ränna i väg på höjden.

Jag har köpt stora,svarta plastkrukor med hål i botten. Rymmer 20 liter jord.

Har läst på nätet att många använder murarhinkar som går att köpa billigt.
Jag kollade på såna, MEN vad är det för slags plast i dom??
De luktar väldigt mycket plast när man stoppar ner näsan i dom!
Tar växterna upp någonting av ämnena som är i?
Nä det känns inte helt okay faktiskt.
Dom är ju inte gjorda för att odla i.



Så här gör jag när jag planterar i de stora krukorna.
Först täcker jag botten med lecakulor.Detta för att dränera bättre i krukan.
Sedan några centimeter med odlingsjord från säck.
Jag ställer ner plantan , ja, den ska vara så djupt ner, och fyller på med jord runt om.
Jag blandar köpesjorden med brunnen koskit och matjorden vi köpte.
Nu har tomatplantan en rejäl och näringsrik jord.
Jag funderar på att skaffa mer lecakulor och lägga ovanpå jorden också.
För att jorden ska hålla fukten bättre och inte dunsta bort så lätt.
Naturligtvis vattnar jag ordentligt också!

Det ska bli otroligt intressant att se hur det kommer att gå att odla i detta växthus!
Det har jag aldrig gjort förut eftersom vi bara har använt det som lusthus.

Min teori är att det kommer att passa tomaterna bra.
Det blir aldrig riktigt hett därinne.Möjligtvis mellan kl 14 och 16.
Men det är täckt tak som skuggar den värsta solen och så är det vägg mot krukorna.
Tomater vill ju inte alls ha det för varmt.
Det brukar ju vara ett ständigt problem med att skugga och vädra i ett vanligt litet växthus med glas runt om.

Det håller värmen bra på nätterna också.
Taket, golvet och väggarna under fönstren är isolerade.
Jag kan tänka mig att det går att ha växterna där ganska långt in på hösten.
Ännu längre med min lilla frostvakt.
Hoppas jag har rätt!



Kommentarer