Odla vitlök


Vitlöksblast

I september köpte jag utsäde av vitlök och satte i jorden.
Man kan säkert ta klyftor av vitlök som man köper i affären också,men jag vill vara säker på att de är fria från sjukdomar.
Sorten jag har heter Termidrome och är en fransk sort.

Strax efter jag hade planterat kom höstregnet. Massor av regn!!
Jag var säker på att lökarna skulle ruttna i denna blöta.

Men det gjorde de inte!
Så snart snön hade försvunnit tittade blasten upp!
Nu ska de vara kvar i jorden hela sommaren och växa.
Inte förrän i augusti - september är det dags för skörd.
Då ska de först torkas i solen och sen kan man göra en vitlöksfläta och hänga upp torrt och svalt.

Åååvad jag ser fram emot att ha en alldeles egenodlad vitlöksfläta!

I dag har jag satt rödlökar.
Man köper utsäde i form av pyttesmå lökar.
En liten lök blir en stor lök.

Det brukar vara svårt att få tag på svensk rödlök i affärerna. Även på hösten!
Därför vore det ju väldigt bra om man kunde få fram hemmaodlad.
Vi använder gärna rödlök i matlagningen. Den är lite mildare än den gula och smakar godare.
Men vi vill ju köpa svensk. Vi köper överhuvudtaget inga "långtbortifrån" grönsaker.
Det finns liksom ingen som helst anledning till det.

Här fortsätter sommarvärmen!
Man kan inte önska sig så mycket mer nu!
Vad är bättre än en varm solig sommardag?!


Kommentarer