Häng med på min löptur - med många fotostopp!


Om man ger sig tid att titta efter så kan man hitta mycket roligt och fint utmed en vanlig löprunda.


Denna blomsterprakt har någon/några planterat efter byvägen!
Snyggt är det!


På de smala grusvägarna finns det speciella skyltar som visar var det går bra att mötas.
Där har man gjort det lite bredare så ena bilen kan köra åt sidan.
Ingen självklarhet för inbitna stadsbor kanske...


Massor av smultronblommor finns det nu.
Men det måste komma regn om det ska bli några bär också!
Fortsätter torkan kommer det inte bli några bär eller svamp överhuvudtaget i år.


En gråmulen och lite ruggig dag.
Vilar benen en smula på en bänk vid Bålsjön.


Normalt brukar man kunna klä midsommarstången med midsommarblomster, men i år har de snart blommat ut.


Detta är så tragiskt!
En gammal ladugård som gett vika av vinterns snö.
Man ser byggnader här och var som har rasat ihop.
Många av dem har stått öde och ingen har väl skottat taken.
Jag lider med dem som måste ta rätt på all bråten.
Både kostsamt och tidskrävande.


Den här minnesstenen står på en gammal husgrund alldeles vid vägen.
Jag var tvungen att googla Per Edholm och se vem det var.
Intressant läsning!
(Jag går inte in på det här, men är ni nyfikna kan ni Googla på Per Edholm, Bålsjö)




Nu har jag precis tagit mig uppför den långa branta backen genom skogen och kommit upp till toppen och utsiktsplatsen på Herpesbacken.
Varför den heter så går att läsa på den lilla skylten.



Här blir belöningen att sätta sig på bänken och titta ut över Bålsjön.
Sjön jag alldeles nyss sprungit vid nere längs stranden.
Och vet ni - vattnet i sjön är whiskeyvatten! I ordets bemärkelse!
Box destelleri tar vattnet därifrån till sin whiskeytillverkning!



Är benen trötta och stumma efter Herpesbacken så kan de inte bli annat än lätta och pigga igen när man viker in på den här fina sågspånstäckta stigen som går runt en annan liten sjö.


Klåån också! Jag knäckte inte låskoden den här gången heller!
Ser ni vad som står på holken?
Lös koden. Belöning.
 Det ryktas om att det ska finnas en "hutt" därinne.
Men vad vet man?
Jag har inte hört att någon har fått upp låset än så länge.


Här finns det också en bänk att vila på, men nu får det vara nog med vila!
Jag pinnar vidare!


Längs stranden växer det gott om vattenklöver


Tänk så mysigt att sitta vid grillplatsen på den lilla ön och grilla.
Omgiven av den spegelblanka sjön. Rofyllt! (platsen är privat)


Vi får hoppas att lupinerna inte hittar till just den här vägkanten!
Lupiner som sprider sig överallt och förökar sig hejdlöst!
Visst är det vackert när dom blommar, men de kommer att ta över världen känns det som!
En växt som inte hör hemma i vår flora.
De tränger bort all annan växtlighet. Blåklockor tex, som förr fanns i vägslänter har inte en chans att konkurrera med lupinerna.
Jag är övertygad om att det är kantklippens fel!

Nu blir det en sväng med dammsugaren innan jag gör kväller.
I morrn är det fredag hörrni!

( klicka på bilderna om ni vill ha dem större. Om ni tex vill läsa vad det står på skylten)

Kommentarer