Vackra Nora Barlow




Visst är aklejor vackra?
Som små vippande kjolar som fladdrar runt i rabatten.
Självklar i mormorsrabatten!

I min stora perennarabatt på Gården fick aklejorna härja fritt.
Bland alla blommor och buskar förökade dom sig hejvilt och korsade sig med varandra, så man visste aldrig vilka färger och sorter som skulle dyka upp.
Ville man hejda dom var det bara att rensa bort det som var för mycket.
De förökar sig med frö.
Jag har aldrig köpt frön och sått, men det ska jag prova nu i höst.
Fröna vill ha en köldperiod för att kunna gro ,så därför tänker jag så i grönsakslandet och skola ut dem till rätt växtplats när plantorna har kommit upp till våren.

Finast tycker jag är om de får växa fritt i en stor rabatt eller bland buskar.
De gillar att växa på en sommaräng också.
Huvudsaken är att de inte har för torrt. Lite fuktighetshållande jord vill dom ha för att de ska trivas bra.
Det är härligt att ha massor så man kan plocka in. De är så fina att blanda i buketter.
Men en ensam akleja i en smal vas är också fint!

Här är trädgården ännu i uppväxtstadiet, så många aklejor har det inte blivit än.
Denna sköna Nora Barlow fick jag av en vän.







Kommentarer