En spännande lök - luftlök


Jag hade turen att få med mig några LUFTLÖKAR från ett ställe vi besökte.

En löksort som jag aldrig hört talas om förut.
Den ska vara väldigt lättodlad tydligen. Härdig också.
Man planterar den och sen kan den stå kvar på samma ställe i flera år.

I topparna på stänglarna bildas en massa smålökar och det är dom man använder.
Vill man föröka så är det bara att ta en sådan lök och plantera.

Tre lökar fick jag med mig hem och har nu satt ner dom i en av odlingslådorna.
(när jag googlade runt lite så ser jag att luftlökar kan man inte köpa på plantskolor odyl.
Man får helt enkelt söka hos privatpersoner som har. Typ Tradera! )

Får jag dessa att ta sig och bilda lökar nästa sommar så tänker jag bygga en egen låda till dom.

Lökarna på bilden växer i en låda av plyfaskivor. Så enkelt.
Men visst är det snyggt med teglet där bakom?
Varför inte bygga lådan av tegel??
Tänk vad snyggt!!
Undra om det är svårt att mura?
Men som med allt annat - det man inte kan får man väl lära sig....

I dag gjorde jag min sista arbetsdag på kontoret, så nu är det semester!!
Firade genom att gå på operafestival i Nordingrå kyrka.
Nästan fullsatt och en mycket bra föreställning!

Nu är det dags att stänga datorn och ögonen också.
I morgonbitti dundrar barnbarnen in. Vi ska få rå om dom ett par dagar nu när deras föräldrar jobbar.
Det är planerat en dag på stranden i morgon.
Den första riktiga stranddagen i sommar för min del!
Med fikakorg, sandig filt, badleksaker och allt vad det är.
Ska bli riktigt härligt!

Natti, natti!!

Kommentarer