Sommarkök och nejlikor



Här sitter jag. I skuggan och pustar ut.
Förmiddagen ägnades åt bokföring och andra ekonomiska aktiviteter för byföreningen.
Sedan var jag  och klippte mig.
Hallelujah, jag fick en återbudstid och fick komma på kort varsel.

Färden in till frissan blev en het historia.
AC:n i bilen har nämligen lagt av. Har varit "avlagd" hela sommaren om sanningen ska fram.
Bilen har besökt verkstaden TRE gånger i detta ärende, men fortfarande är det lika varmt som förut!
Nu är en grunkemoj beställd så får vi se då om det funkar efter att den bytts ut.
Lär bli en hutlöst dyr historia detta - men vad gör man inte för sin lilla pärla.
Men mest är det för mig, så jag slipper svettas ihjäl!



Har ni sett! De vita, små nejlikorna!
Visst är de fina?
Nejlikor tycker jag betraktas som en töntblomma.
Men oj, så fel!
Jag gillar verkligen nejlikor! De vita, rosa, röda och nästan lila (förutom de tukosa då kanske...)
De är verkligen tacksamma att ha som snittblomma. Står hur länge som helst nästan och så doftar de gott också.

Dessa vita kommer från min trädgård. Jag köpte en dassig rugge på rea, som nu har tagit sig fint trots torkan. Det är inte jättemycket blommor än så länge, men några kvistar kan man kosta på sig att plocka in.
Vasen är ett av årets få loppisfynd och kostade nästan ingenting.


Jag har märkt att om pellisarna får LITE vatten, oftast oplanerat pga en slö blomsterskötare, så sätter dom igång och blommar någonting alldeles fantastiskt!
Speciellt om man dessutom är snabb att plocka bort de utblommade blommorna också.


Nu är det verkligen oroväckande med alla skogsbränder!
Det har blossat upp två nya mindre än fem mil från oss.
Vi ser röken ända hit!
Det verkar inte finnas resurser som behövs heller och så blåser det!
Hoppas det inte finns några hus i närheten!!

Fy sjutton vilken katastrofsommar det här blev!
Dels bränderna och dels torkan med matförsörjningen.

Nu måste det komma REGN!!!!



Kommentarer