Svar på fråga...

Jag gör ett inlägg redan idag med ett svar på en fråga jag har fått.

- Känner ni att ni är klara  nu med husrenoveringen? Förstår att man aldrig känner sig helt klar förstås men är det några större projekt som väntar? Och vad är det bästa respektive sämsta med ert hus?

Precis som du säger så blir man nog aldrig klar. Det dyker alltid upp nya projekt. Stora som små.
Det är två större projekt som måste göras och det ena är att fixa till bakre gaveln på huset. Den som inte syns och den man såklart skulle ha gjort först!
Men fönstren och knutarna är klara  så det är "bara" själva brädfodringen och målning som återstår.
Det blir förmodligen att vi fixar det nästa sommar.

Det andra projektet är att byta vedpanna. Till en ny och effektiv. Den vi har nu är gammal och säkerligen inte så snäll mot miljön heller.
Det ska inte eldas mer i den alls, så bytet blir nu i höst.

På önskelistan står att fixa till badrummet. Främst golvet som inte är så kul.
Jag målade den bajsbruna våtrumsmattan svart och det blev väl skapligt. Ett tag.
Nu skulle den behövas målas igen - eller bytas ut mot ett svart/vitrutigt klinkergolv med golvvärme!
Ett badkar skulle jag också gärna ha! Tack!

Ett gästrum ska också fixas till av "stökrummet" vi har på övervåningen. Kul om man kan ha sängplatser till sina gäster!





Jag tycker allt är bra med vårt hus!
Men måste jag säga något specifikt blir det nog fönstren och altanen!
De stora, gamla vackra fönstren var nog det vi föll mest för när vi tittade på huset första gången.
Altanen, som vi valde att INTE glasa in är som ett extrarum på somrarna.
Den går längs med hela huset och kvällssolen ligger på till sent, sent på kvällarna.
Utgång direkt från matrummet och här finns plats för många!


Skämmigt fult...

Jag kan inte komma på något som är dåligt med huset. Det ska vara altandörren då isåfall.
Den satt där från början (ingen altan dock) och är en vanlig full och har en såndär aluminiumremsa mellan glasen.
Jag är allergisk mot såna fönster!! Såå fult!!
Stör mig något alldeles hemskt att vi har en sån dörr i huset! Passar ICKE!!
Här skulle man byta till en högre dörr så den kommer i nivå med fönstren och så i gammaldags stil med spröjsat fönster.
Men det har inte känts som läge att börja såga upp och greja nu när det har varit nyrenoverat på insidan.
Men snart har det gått tillräckligt lång tid så det kan kännas okay, ha,ha.
Det gäller bara att hitta en vacker dörr!


Kommentarer