Tankar om denna extrema sommar


Jisses amalia vilken värme vi har!!
Rena Medelhavsvädret.
Man vill ju såklart njuta. Jag som älskar värmen och skulle kunna ha det så här precis hela året om!
Lider inte ett endaste dugg av värmen om jag ska vara ärlig.

Men.... det är inte bra alls med denna torka!
Det är nära en katastrof faktiskt!
Jag lider verkligen med alla som har djur. Speciellt de som har mjölkgårdar.
Jag förstår att de lider alla helvetes kval just nu!

Jag antar att detta beror på klimatförstörningen vi håller på med.
Jordens medeltemperatur har ju ökat.
Vi i Norden har varit de som har märkt minst av förändringarna hittills.
Och kanske bryr sig minst också?
Vi i Sverige är tydligen de som har högsta koldioxidutsläppen per person och år!
Om det är sant vet jag inte, men jag blir inte förvånad om det är så.

När resten av europeerna kör små energisnåla bilar, så är vi det land som köper de största  och mest energislukande bilarna.
Det syns ju klart och tydligt att de stora suvarna har ökat på våra vägar.
Vi flyger som aldrig förr. Minst en - helst två gånger till varmare breddgrader.
Även de mest miljömedvetna påstår att man måste ju kunna få "unna sig".
Vi kör stora bränsletörstiga båtar. De riktigt stora båtarna har helt klart också ökat i antal vid bryggorna. Det märks också tydligt.
Vi konsumerar prylar som aldrig förr! Prylar från andra sidan jordklotet.
Allt går ut på att konsumera!
Vi kör skotrar, vattenskotrar och gud vet vad allt vad vi kör.
Brummar ut en massa koldioxid bara för att leka och ha kul!

Nu kanske jag är helt ute och cyklar. Klart att vi måste få unna oss?
Det är väl inte vårt ansvar? Det här med miljön.
Det har jag också hört många så kallade miljönördar säja.
Det är politikernas ansvar.
Det är dom som ska tala om vad vi ska göra, med skatter, avgifter och förbud då kan jag anta.
Jaha! Vi får väl vänta på något sådant då.
Medan vi väntar så är det bara att fortätta köra på som vi alltid har gjort och finna oss i att vår mat torkar bort, vår skog brinner upp och andra hemskheter som kan hända i miljöförstöringens framfart.
Eller???
Vad tycker ni?


Hur som, så är det en gudagåva att bo nära ett insjöbad!
Någonting jag gillar mest.
Bada i en sjö!
Ingenting slår en stilla simtur i en stilla sjö i solnedgången!
Vi avlsutar dagen med ett kvällsdopp. Här kvart i tio och solen är på väg ner.
+ 25 i vattnet och lika varmt på land.



Vi börjar dagen med ett morgondopp.
Lika stilla och lika varmt.

Vi hade ingen aning om att det fanns ett bad så nära när vi köpte huset.
En angenäm överraskning när det blev sommar.

Här träffas vi bybor flera gånger om dagen. Både tidigt och sent.
"The place to be" som man säger.

Ha det i sommardagen! Glöm inte bort att dricka mycket!

Kommentarer