En weekend i Umeå


Vi har haft en härlig weekend i Umeå hos dottern Fanny.





Vi har hunnit med lite av varje.
Hon bor nära universitetet så vi satte oss vid lilla dammen där och skålade i Prosecco.
En försenad födelsedagsskål på hennes födelsedag som var förra veckan.

Vi åt lördagsmiddagen på Köksbaren.
En fantastisk matupplevelse vill jag lova!
Dom verkar kunna det här med mat i Umeå. En åttarätters meny med tillhörande vinpaket och vi blev serverade den ena kulinariska rätten efter den andra.
Vi åt i flera timmar! Jag kan verkligen rekommendera den restaurangen om ni besöker Umeå!
Tio av tio stjärnor om jag får bedöma!









Om ni är trädgårdsintresserade har jag ett annat tips!
Åk ut till Smultronstället som ligger på väg ut mot Holmsund.
Ungerfär tio minuter från stan.
Vilket ställe!
En plantskola med växter som i huvudsak är anpassade för det norrländska klimatet.
Jättemysigt upplagt!
Små slingrande gångar lagda bland träden och där hittar man växterna indelade i sorter.
Som ni ser på bilden så fanns även växter samlade på ett och samma ställe.
Här och var kunde man hitta i krukor och andra kärl bland buskar och stenar.
Ett café och massor av sittplatser mitt i grönskan.
Gissa om det kliar i fingrarna nu!
Jag tog massor av bilder på sånt jag skulle vilja göra i vår egen trädgård!
Har lust att beställa hem en grävare bums på momangen!! Ha, ha!
Självklart fick några växter följa med hem!
Bla Skogsaster, som är en ny sort för mig. Jag visar en annan dag här på bloggen.



Innan hemfärd i dag köpte vi hämtsushi och satte oss vid älven och åt.
Såå ljuvligt!
Fina Umeå!



På hemvägen är man ju bara tvungen att stanna till vid byggnadsvårdsbutiken i Olofsfors bruk.
Där hittar man ALLTID något bra att köpa!
Den här gången behövde vi tätningslister av lin. Den tjockaste sorten, till dörren.
Vi har ju tätat alla våra fönster med såna snören. Antingen av lin eller ull.
De andas och släpper igenom fukten. Vilket inte "vanliga" i plast (eller vilket material det nu är) gör.

En riktigt rolig helg har vi haft! Som en liten semestertripp nästan.

Nu är det bara att ladda om och ge sig i kast med en ny arbetsvecka!




Kommentarer