Godaste grönsakerna - egenodlat

Många har frågat vad jag gör av allt jag odlar.

Äter såklart!!
Numera går man förbi grönsaksdisken när man handlar på affären.
Det är ju bara att gå ut i landet och hämta det man behöver.

Nu äter vi mycket av grönsakerna istället för potatis och pasta. Istället skär vi bitar av lök, morot, gul - och rödbetor, lite grönkål och massor av squash och steker antingen i ugnen eller i stekpanna. Lite salt,peppar och färska örtkryddor.
Passar till allt kött, fisk och fågel.
Går givetvis att äta som det är också.




I går gjorde jag en gratäng.
Hackad rödlök i botten av en ugnsform. Fyllde på med bitar av rödbeta, gulbeta, morot och squash.
Blandade grädde, salt,peppar, pressad vitlöksklyfta och riven Västerbottensost och hällde över.
Gräddade i 200 grader tills grönsakerna var mjuka.
På slutet la jag på några goda, kryddade korvar i bitar.
Serveras med ett gott bröd.
Fräscht, jättegott och himla enkelt!

Det är så sanslöst gott med egenodlade grönsaker.
Det går inte att jämföra med motsvarande köpt i affären. Inte ens om man köper ekologiska nyskördade.
Inte på långa vägar samma smak!

Man blir helt klart sugen på att utöka sina odlingar. Skulle lätt kunna ha dubbelt så mycket yta att odla på!
Hm, kanske man ska ta och gräva ur gräsmattan mera? Göra lika många odlingsbänkar parallellt med dom jag har!
Hur svårt kan det va? Liksom!
Tål att tänka på i allafall.






Kommentarer