Kanelbullsrecept för amatörer




Jag bakar väldigt sällan bullar och kakor.
De gånger det händer använder jag mina starka kort till recept.

I går blev det kanelbullsbak!

Det här receptet ger fantastiskt goda bullar! Inte minsta antydan till att vara torra.
De är saftiga och jättegoda (om man nu kan definera en kanelbulle saftig...) och har mycket smak av kanel.
Kan JAG få goda bullar av detta recept, ja då kan ALLA! Jag lovar!



50 g jäst för söta degar (jag använder aldrig torrjäst, om nu det har någon betydelse)
5 dl mjölk, fingervarm
ca 13 dl vetemjöl (jag använder oftast specialvetemjöl och INTE något av butikernas eget märke! )
1 ägg
1 tsk salt
1 dl strösocker
150 g rumsvarmt smör OBS! Det MÅSTE vara RIKTIGT SMÖR. Med margarin får du helt andra bullar.
2 tsk nystött kardemumma

Värm mölken fingervarm och lös jästen i den.
Blanda i nöstan allt mjöl, samt smöret skuret i små kuber, ägget, kardemumman , saltet och sockret.
Arbeta degen smidig och låt den jäsa ca 30-40 min.
Under tiden gör du 
Fyllningen:
300 g rumsvarmt smör
2 dl socker
ca 0,5 dl malen kanel

Dela degen i två halvor och kalvla varje del till en rektangel.
Bre på fyllningen och rulla ihop.
Skär bitar och lägg i bullformar.
Jäs ca 30 min.
Pensla med ägg och strö på lite pärlsocker.
Grädda i 250 grader i mitten av ugnen i ca 5-10 min.

Ett glas kall mjölk, en nygräddad varm bulle och ett kök som doftar nybakt.
Mer sånt till folket!!

Ni mobilnvändare ser att jag ändrat tillbaka till den gamla layoten.
På den nya fanns inte mailadress eller annan info med från högerspalten.
Har försökt fixa det, men det går inte!



Kommentarer