Mitt bästa loppisfynd

På frågan vad mitt bästa loppisfynd är så fick jag verkligen tänka till.

När jag ser mig omkring i vårt hus så upptäcker jag att nästan alla möbler och saker är loppis- auktion- eller arvegods.
Det är verkligen inte mycket som är köpt nytt!
Sängen och matbordet med stolar är nytt, men resten...
Det har jag inte ens reflekterat över förrän nu när jag fick frågan.
Gamla möbler är ju mycket mer gedigna och mer välgjorda än nya.
Det är inte alls samma känsla i en ny möbel och oftast är materialet av sämre kvalité också.



Vilket är det bästa fyndet då?
Hm, inte lätt att välja ut någonting.
Men när jag tittar runt fastnar blicken på den här udda stolen.
Det är ett av mina allra första auktionsfynd, för sisådär tjugo år sedan.
På den tiden var det sommarauktioner var och varannan vecka.
Det håller på att försvinna det där med auktioner. Nu är det loppisar som gäller istället.
Inte lika kul tycker jag.
Det var så mysigt att packa fikakorgen och parkera sig på första parkett på en medhavd stol framför utroparen och sitta där och vänta på saken man suktade efter och hoppas att buden inte skulle dra i väg alltför högt i pris.

Jag brukade alltid sätta en maxgräns för vad jag ville ge innan buden började och ibland blev det mycket lägre och då tyckte man att bästa kapet var gjort!
Men oftast var det precis tvärtom! Första budet kunde börja på min maxgräns! Surt!


Stolen - jag minns klart och tydligt att den gav jag 50 kr för.
Ett riktigt fynd!

Jag tyckte det var så vackert med patinan.
Den ser ut att ha varit målad i gult och någon har skrapat bort det mesta, men inte orkat få bort allt.
Eller så är den målad för att se just nött och använd ut.
Tyget på sitsen var jag tvungen att byta, det var smutsigt och trasigt.
Istället klädde jag sitsen med en linnehandduk.
Handvävd av K:s mamma.

Det skulle vara kul om någon därute vet mer om just den här sortens stol. Kanske någon rent av har en likadan?

Kommentarer