När är det middagstid?


Hej i kvällen!

Det blev en intensiv start på veckan.
Två kvällsmöten två kvällar i rad och idag jobbade jag min superlånga dag på kontoret.

När jag kom hem så gick vi en långpromenad.
När klockan är över åtta och man ska sätta igång med middagen är det bra om man kan sno ihop något relativt snabbt.

Jag hittade kycklingstrimlor på affären idag. Färska.
Så smidigt och enkelt fixade jag till en gryta av dessa.
Stekte strimlorna snabbt med vitlök och rödlökshack. Grovrev  rödbetor och gulbetor och slängde med.
Salt och peppar och ringlade på lite soja.
Soja är min bästa vän i matlagningen. Jag använder alltid Pearl River Everbridge - Äkta kinesisk soja.
Det går liksom inte att misslyckas med såser odyl med denna i.
Grytan fick koka ca 20-30 min och efter halva tiden rev jag i en halv squash också.

Det bidde så gott så!
Bröd och smör satt som bra till!



När  är middagstid egentligen?
Det beror alldeles på vem man frågar.
Vissa äter middag tidigt - redan vid 16-17 tiden. Andra äter sent vid 19-20 tiden och några däremellan.
Vad är vanligast?
Vi hör till dom som äter sent. Senare än sent!

Under hela mjölkbondetiden åt vi alltid EFTER kvällens mjölkpass och det innebar allt mellan kl 19 och 22. Beroende på olika grader av "klater". He, he ni mjölkbönder fattar....
Sen har de sena tiderna fortsatt av bara farten.
När vi kommer hem från jobbet börjar vi oftast greja med olika saker innan vi börjar med middan.
Vanligast är nog att vi äter vid åttasnåret.

Det känns jättekonstigt att äta tidigare!
Dels blir man ju lite slö och trött när man har ätit och då vill man inte alls dra igång med mycket aktiviteter. Kanske hamnar man framför TV:n som en annan soffpotatis resten av kvällen!

När barnen var små och vi någongång råkade äta middag tidigt, för att man skulle iväg någonstans.
så brukar de fråga :_Är det här lunch eller middag?

När äter DU middag? Kul om vi kunde göra en liten undersökning här!
Vilken tid "vinner"?




Kommentarer

  1. Här äter vi middag ca kl 13 😄 men kvällsmat mellan 19-23 nån gång beroende på krabbel o när man börjat em-passet i lagårn!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar