Skörda och förvara lök






I år testade jag att odla lök.
Skulle gärna vilja vara självförsörjande på lök - särskilt rödlök som vi använder mycket av.
Men det är inte lätt att få tag i just svensk rödlök i affären under vinterhalvåret.
Oftast kommer den från Nya zeeland eller Egypten.

Odlingen gick ju alldeles utmärkt! Det blev jättefina lökar!
Mycket mildare smak än köpeslöken.
Synd bara att jag inte hade mer plats!

När blasten börjar vika ner sig är den redo för skörd. Man drar då upp dem och låter de ligga och torka ute i solen ett par dagar.



Ni vet väl att man inte ska förvara lök för kallt?
Och absolut inte i plastpåse! Den gillar inte fukten.
Det bästa är att lägga den i papperspåse eller burk och ställa den antingen i rumstemperatur eller på ett svalt ställe.
Jag har mina i plåtburkar i svalskåpet.

Jag hoppas jag har mer plats att odla på nästa år och då siktar jag på både röd-och gul lök i mängder!

Nu ska vi packa ihop lite här och bege oss norrut!
Vi ska spendera helgen i Umeå hos Fanny.
Det ska bli kul att komma bort lite. Vi har ju inte varit någonstans alls på hela sommaren.

Ingenting är planerat utan vi tar dagarna som dom kommer.


Trevlig fredagskväll!!







Kommentarer