Svar på fler av era frågor...


Här kommer svar på några frågor jag har fått. Jag har förkortat några av dom lite, och några har jag slagit ihop, men ni som har ställt dom kommer att känna igen era frågor.

Vart reser du helst? Har inte läst att ni gjort några längre resor. Brukar ni åka utomlands någongång eller semestrar ni i Sverige? Vad anser du om miljöförstörningen?

Sista gången vi var utomlands var för tre år sedan och då var vi på Kreta.

Vi har av naturliga skäl inte rest så väldigt mycket och långt under tiden som mjölkbönder.
Men sammanlagt har vi nog varit ca 7 -8 gånger på charter (gillade Korfu bäst)
Anledningen att vi inte rest de senaste åren har nog varit mest för att man börjar känna sig nöjd med det resesättet.
Det är ju ganska likadant vart man än åker.
Med tanke på miljötänket så känns det inte helt hundra att sätta sig på ett flygplan heller.
Bara för nöjets skull liksom.
Vi får nog alla börja tänka till med utsläppen vi orsakar pga vårt ledvandssätt.

Men som sagt, jag är ingen miljöfanatiker. Men tänker efter mera nu efter allt extremväder vi har på jorden.
Drömmen är att hyra ett litet hus någonstans i Frankrike eller Italien och stanna där några veckor.
Gärna på hösten och i en liten by. Komma nära ortsbefolkningen och cykla eller åka bil runt i området.
Den här sommaren har vi knappt varit utanför byn!
Det är den bästa semestern jag någonsin har haft! Hänga ute på altanen, cykla till badhälla och träffa en massa bybor, greja ute i trädgården, sitta ute till långt in på natten.
Ja helt underbart!!
Man behöver inte alls fäkta och fara! Har inte känt något som helst behov av det i sommar.
Men rätt som det är blir jag säker jättesugen på lite miljöombyte!

Men varför ens dra i väg långt? Vi har ju MASSOR av outforskade platser i vår närhet.
Höga Kusten , ja hela Ångermanland är vackert vet ni!

Vilken koras föredrar du? Avlade du på både SRB och Holstein?
Hade ni båda raserna eller var besättningen endast en ras?

Favoriten är såklart Holstein (SLB)
Roligast att avla på och snyggaste korna! Enligt min åsikt!
Från allra första början var vår besättningen fifty fifty av röda och svart/vita kor men de sista åren
var det ungefär en fjärdedel av de röda kvar.
Det var lättast att gallra ut de röda. Tycker det är svårare att hitta bra avelsmaterial på dom.
Men de som var kvar var riktigt bra kor!

Vad jobbar du med? Vikarierar du fortfarande på förskola eller gör du någonting annat?
Har du nära till jobbet eller måste du pendla långt?
Vad gör din man?
Din dotter som pluggar i Umeå, vad pluggar hon?

Jag har jobbat halvtid på en förskola en mil härifrån och har en fast tjänst där.
Två dagar i veckan jobbar jag som kontorist på en byggfirma, på ungefär samma avstånd.
Det blir inte riktigt heltid, drygt 90 procent.
Men from i måndags börjar jag på ett "nytt" jobb!
Femåringarna på vår förskola ska flytta till skolans lokaler eftersom vi har så stor kö av nya , yngre barn som ska få plats.
Jag ska följa med dom dit och det kommer att bli ett spännande och nytt sätt att jobba.
Nu ska jag jobba mer tid som förskollärare och bara en dag i veckan på kontoret.
Därför blir det heltid framöver.

På "fritiden" och "ideellt" gör jag även pappersarbetet åt Gården.
Lyckligtvis lite mindre jobb med det nu när det inte är en mjölkgård.

K kör lastbil åt ett lokalt Åkeri.
Bara körningar inom tio mil, så han har ganska normala arbetstider. Inga helger och så,

Yngsta dottern pluggar till Civilekonom och har precis avverkat halva utbildningen. Två år kvar!

Är din trädgård färdig nu eller planerar du någonting mer?

Nja. klart kommer det nog aldrig att bli. Man kommer på nya projekt hela tiden.
En ny perennrabatt ska grävas på andra sidan klätterstödet i höst, men just nu har jag inga nya idéer.
Däremot håller K på att anlägga ett hallonland!

Man ser dig sällan på bild här på bloggen.
Gillar du mode och kläder? Vilken stil gillar du mest? Vad ogillar du? Vad skulle du aldrig sätta på dig?

Ha,ha. Jag tycker väl inte om att vara på bild. Men största orsaken är väl att det är jag som fotar.
Men visst är det roligare att läsa bloggar där bloggaren syns! Det har jag inte riktigt reflekterat övr förrän nu. Kanske dags att dra fram stativet och fota bilder med mig med också!

Min garderob är ganska enkel. Jag kör med få kläder i bra kvalité. Lägger hellre mer pengar på ett kvalitétsplagg än många billiga.
Väljer kläder som matchar i ganska neutrala färger som vitt, svart, mörkblått ,beige.
Sen kan man lägga till något i färg.
Vissa plagg använder jag i många, många år.
Kastar nästan aldrig kläder.
Jag gillar skor!! Specieellt lite speciella skor.
Men jag köper sällan. När sjutton ska jag använda dom?
Det blir mest ballerinas och sneakers på mina fötter.

Det jag aldrig ,aldrig i livet skulle sätta på mig är Foppatofflor!! Möjligtvis för att gå till stranden eller nåt.
Joggingskor har jag aldrig heller annat än när jag tränar. För mig är det en träningssko. Punkt!
Leggings är något jag inte klär mig i. Liksom mjukisbyxor. OCH färgade mönstrade strumpor.
Inte vita strumpor heller. Kör bara med svarta.

 Vad gör du med grönsakerna du odlar. Jag vet inte vad jag ska göra med all min squash. Har du några tips?

Vi äter så mycket det bara går direktskördat från landet.
Håll utkik på bloggen framöver så ska jag berätta vad jag tillagar av grönskerna.






Hade besök här om dagen och fick frågan om vi brukade laga mat på vedspisen någongång.

Då var svaret nej. Men bara några dagar senare fick vi strömavbrott precis när vi skulle börja laga middag. Då kom vedspisen väl till pass!
En aning svettigt blev det ju att stå vid vedspisen och röra i grytorna mitt i sommarvärmen!
Men mat fick vi och blev precis lika bra tillagad som på något annat vis!

Nu blir det bullbak här!
Dock inte i vedspisen...

Kommentarer