Målar skåp med linoljefärg (såklart!)

Nu är jag i gång med målning av vitrinskåpet jag fyndade.

Jag började med att skruva bort dörrarna och alla beslag och så sandpapprade jag alla ytor.
För säkerhets skull la jag schellack på alla kvistar också.
Jag tror inte att de ska slå igenom eftersom de är lackade, men man vet ju aldrig.
Så tråkigt om de börjar skina igenom när det är färdigt.


Jag hade en lite slatt linoljefärg i en halvlitersburk.
Mindre än en deciliter.
Innan jag beställde ny färg så testade jag om denna färg skulle räcka. Det KAN ju gå.
Ni som vet ni vet....

Äkta linoljefärg är helt underbar att måla med!
Så lätt att stryka ut, men man måste måla tunt!! Det är det som är grejen,
Man kan inte slabba på som man gör med "vanlig" färg, så blir resultatet inte alls bra.

Äkta linoljefärg innehåller bara linolja och pigment. Inga lösningsmedel alltså.
Vi har målat precis ALLT med linoljefärg. Både ute och inne.


När man målar på nytt trä ska man grunda först. Grundningen gör man genom att blanda färgen med kokt linolja, eller terpentin.
Men eftersom skåpet är lackat beslöt jag att hoppa över det.
Jag målar två varv med outspädd färg.


Lite pilligt är det allt med alla spröjs, vinklar och vrår.
Jag maskerar inte på rutorna.
Jag ids helt enkelt inte!
Med en smal pensel går det bra ändå utan att måla på glaset.

Hur gick det med färgen då? Räckte den?

Ja nu är hela skåpet målat ett varv och det SKULLE nog räcka till ett varv till.
Men det allra, allra sista i burken är lite tjockt och "pluppigt". Därför vill jag måla det sista varvet med ny fräsch färg.
Men slatten som är kvar i burken kan man späda med linolja och använda som grundfärg till något annat som ska målas.

Det roliga med att fixa till en möbel istället för att köpa en ny är att man kan sätta en personlig prägel på den.
Någonting speciellt kommer jag nog att hitta på med det här skåpet,
Jag har några idéer men har inte riktigt bestämt mig än.


Kommentarer