Nytt smultronställe - Balesudden


Min planerade hemliga dag i går var en promenad till Balesudden.
Dit har jag velat gå sedan jag hörde talas om den för en massa år sedan, men av någon anledning har det inte blivit av.
Ryggsäckarna packades med fika och annat bra att ha och så åkte vi bil till Sandlågan utanför Bjästa.
Där kommer man in på Högakusten leden.
(En vandringsled som sträcker sig 10 mil från Örnsköldsvik till Nyadal)

Man kan även gå till Balesudden från Köpanholmen, men jag valde just den här vägen för att enligt kartan ser den ut att vara finare att gå. Leden går mer vid vattnet, längs stränderna vid havsviken.

Det var varierad terräng. Fin stig att gå på. Ibland mycket rötter och stenar, men helt ok.
Som sagt gick stigen ofta vid vattnet. Har det varit sommar och varmt så skulle man kunnat ta ett bad lite här och var. Sandstrand överallt!

Balesudden

Balesudden



Efter drygt 5 kilometer kom vi till en fin sandstrand dit man absolut skulle kunna ta båten.
Där fanns även vindskydd och grillplats.
Därifrån var det inte så långt kvar till Balestjärnen.
Wow vilken fin liten tjärn!
Kristallklart vatten!
Man såg gamla trädstammar hur tydligt som helst under vattnet.
Hit tänker jag gå i gen i sommar och ha med cyklop och snorkel.
Oj, så läckert att simma runt och kolla under vattenytan på fiskar och annat.
(Ska du mé Fanny W? ;) )

Där satte vi oss i den varma goa solen och tog en första fika.



Balesudden



Därifrån fortsatte vi stigen upp i skogen mot själva Balesudden.
Däruppe var hela området utan skog. Bara kala klippor och det var höögt!
Svindlande utsikt mot Örnsköldsvik i norr och hela kusten med alla öar.
Vi såg ända ner till Högbonden utanför Bönhamn.

På en klipphylla tog vi fikapaus nummer två.

Ungefär sju kilometer hade vi nu på våra stegräknare.

Det kändes lätt och relativt fort att gå tillbaka.
Men allt som allt var vi ute på gående fot i drygt fem timmar.

Jag kan verkligen rekommendera denna tur!
Det är inte svår terräng, men man bör vara i så pass kondition att man orkar gå länge.
Ganska varierat uppför och utför, men aldrig jättejobbigt uppför någonstans.

I dag har vi tagit semester båda två.
Ingenting planerat alls idag, men jag har lite kontorsjobb att utföra och så tänker jag ta tag i höstfix i trädgården.
Nu ska jag städa ut i växthuset och skörda det som är kvar i trädgårdslandet.

Ha en bra dag ni med!




Kommentarer

  1. Wow, så fint! Vilka härliga utflykter, och visst finns det mycket vackert i ens närmiljö! Men det är nog liiiite vackrare uppe hos er! ��

    SvaraRadera
  2. Haha kan absolut följa med till tjärnen, men nån snorkling och simma i panik från fiskar går jag inte med på! ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar