Planterar vitlök



Jag hoppas att det är tillräckligt sent för att sätta vitlöken nu.
Man ska inte sätta den för tidigt så den börjar gro och växa redan i höst.

Jag köpte tre sorters lökar.
Två stycken Termidome, den hade jag i år och den blev jättefin.
En Messidome och en Primore.

 Till våren ska jag skriva små skyltar och sätta ut i raderna och bara själva namnen på lökarna gör det hela jättevackert tycker jag. Antingen det blir någon lök eller inte.

Vitlök vill ha ganska näringsrik jord. Lucker och soligt.
Jag gödslade inget nu, men satte dom där jag odlat bönor i sommar.
Jag har låtit rötterna och lite av blasten från bönorna vara kvar i jorden och de innehåller ju kväve som gödslar.

Man sätter varje klyfta ca 5 cm djupt och ca 15 cm mellan varje.
Av varje klyfta blir det en hel vitlök.
Skördar gör man i augusti när blasten vissnat ner.

Ser fram emot fina vitlöksflätor att hänga i köket nästa höst!

Nu gäller det att skriva upp vart jag har satt vitlöken också.
För det kommer jag absolut inte komma ihåg till våren!
Men om jag inte minns fel så är det just vitlöken som tittar upp allra först när snön försvunnit.

Kommentarer