Skördat och inhöstat


I måndags skördade jag trädgårdslandet.
Endast grönkålen och jordärtskockorna får stå kvar ett tag till.

Om jag summerar odlingsåret så måste jag säga att det blev väldigt bra.
Faktiskt över förväntan eftersom det var väldigt torrt i början efter sådden.
Det dröjde ju ett tag innan vi fick till bevattningssystemet med att pumpa upp vatten från ån.

Sortvalen är jag nöjd med så jag kommer att köra med samma nästa sommar också.
Om ni är intresserade av vilka sorter jag använt så kan jag berätta det.

Jag har tre komposter i gång.
Två som jag spikat i hop av stora lastpallar.
I den ena ligger kompost sedan förra året. Den var färdigförmultnad nu så den är utskottad i rabatten och i odlingslådorna.
I det andra facket har jag slängt växtrester och köksavfall hela våren och sommaren och nu östes det över till den andra, tomma.

Varmkomposten har jag inte kastat någonting alls i sedan tidigt i våras.
Den har fått gotta till sig och har nu förmultnat till finfin jord.
Den ska tömmas till helgen så det går att starta om den på nytt igen.
I den komposten finns det även maskar!

Växthuset är rensat och städat och cafémöbeln är på plats.
Nu kan det nog bli någon kvällssittning med ost och vin framöver!





Kommentarer