Vi tappar en lanthandel

Så tragiskt att vi nu tappar en av våra livsmedelsaffärer.
Den som ligger mest centralt och säkert har flest kunder.
I dag går den i konkurs.

Värst är det såklart för de som inte har något annat alternativ.
De som inte har bil,som äldre personer och de som VILL vara sin närbutik trogen.

Men alla tycker såklart att det är tråkigt.

MEN om man inte handlar troget på sin närbutik, utan gör den huvudsakliga veckohandeln i större butiker i stan då tycker jag att man inte har rätten att gnälla när lanthandeln lägger ner heller.
Det är ju på kunderna affären ska överleva!
Jag tycker det är så himla fult att handla det mesta någon annanstans, men när det fattas mjölk eller något annat så duger det helt plötsligt att slinka in och köpa det.

Många tycker det är för dyrt att handla på småbutikerna.
Javisst, lite dyrare är det nog.
Men den stora butiken har bättre inköpspriser eftersom de köper in mycket större partier.
Självklart måste den lilla butiken prissätta högre eftersom de köper in dyrare.
Men desto mer man handlar billigare blir det ju.
Och ju mer man efterfrågar varor desto större blir sortimentet.

Att ta bilen och åka långt för att handla billigare är en dålig affär med dagens bensinpris.
Dessutom ganska dåligt för miljön också.

Vi har tre livsmedelsbutiker på ungefär samma avstånd från oss.
Vi försöker gynna dom alla.
Den som nu lägger ner är enklast att handla i eftersom den ligger där vi har våra jobb.

Ska man bo på landsbygden måste man helt enkelt ställa upp och handla i de butiker som finns!
Om man vill ha dom kvar vill säga.
Handlar man i stan eller på nätet blir det som det blir.
Då kan man självklart inte förvänta sig att butikerna ska finnas kvar heller.
ALLT finns ju inte att köpa överallt. Men det som finns vill jag gärna handla.

Om affären försvinner så försvinner även en del annan service också. Som tex paketutlämning, utlämning från Systemet, tipsinlämning, lämna pant mm
Jag tycker det kan vara värt att handla bara för att få behålla all den servicen.
Därför gör jag allt jag kan för att handla lokalt.
Gör du??

En bygd utan affärer tycker jag är hur tråkig som helst. Det är ju själva navet i samhället.
Där folk möts.

Här har vi Lilla P på besök i dag.
Han och jag har varit på lekparken och ätit glass på Glassbaronen!
Nu blir det memoryspel!

Ha en trevlig lördag ni också!




Kommentarer

  1. Vi handlar ALL mat i vår Ica-butik som finns i byn. Visst, det är lite dyrare, men jag vill då inte förlora vår affär. Jag blir bara förvirrad i stora affärer, man hittar inte och det lönar sig verkligen inte att åka 4 mil för att handla billigt, då ska man handla bra mycket. Och är man bara två i hushållet funkar lilla lanthandeln utmärkt! Men jag förstår barnfamiljer med välling och blöjbarn. Då kan det nog löna sig att åka. Håller helt och hållet med i ditt resonemang.
    Lena.K.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar