En bonde är proppfull med kunskaper!




De flesta år i mitt yrkesverksamma liv har jag varit/är förskollärare och jobbat på förskola.

Jag har haft många olika arbetsplatser och ingen har varit den andra lik.
Hundratals barn har passerat revy, liksom kollegor.
Visst har arbetsätt och barnsyn förändrats genom årens lopp, men i grund och botten har själva yrket inte förändrats så väldigt mycket.

Jag har funderat på det där vad man egentligen lär sig genom åren.
Hur man utvecklas och förkovrar sig. Vad har man lärt sig och hur mycket har man egentligen haft någon nytta och glädje av?

Jag måste ju bara säga att de tio år jag var mjölkbonde var de mest utvecklande åren alla kategorier!
Det jag lärde mig då kommer jag ha nytta av livet ut.
Mycket av detta har jag glädje av att kunna i mina nuvarande yrken också.
Inte bara rent praktiskt utan också själva "tänket".
Att det man inte kan är man helt enkelt tvungen att lära sig!

"Bara" en bonde brukar det heta.
Men det är verkligen inte bara.
Så mycket kunskap och färdigheter man besitter är det inte många som faktiskt gör.
Och faktiskt inte så många som förstår.
Att man måste kunna många, många saker och vara insatt i oändligt mycket. Från enkelt bondförnuft till riktigt avancerat tekniska grejer.

Att sköta en mjölkgård är inte en baggis. För det första måste man vara ordentligt insatt i
tekniken att mjölka en ko på rätt sätt.. Att ha kunskap om sjukdomar som kan uppstå och hur de behandlas.
Kunna ge sprutor och tusen andra saker som rör kors skötsel.
Att sätta sig i en herrans massa teknik, som förändras hela tiden.
Datastyrd mjölkning, utfodring, utgödsling mm och desutom kunna fixa om det blir något fel!
För fel blir det!

Man måste vara en fena på vilken mat korna ska ha. Rätt sort och rätt sammansatt.
För att korna ska må bra och mjölka bra.

Man ska ha koll på när de ska semineras och viktigt att välja rätt tjur till varje ko.
(Detta var det roligaste!)
Att avla fram starka, fina, friska kor som mjölkar bra i många år.
Detta tar MÅNGA år och man måste självklart vara ordentligt insatt i det hela.

Man ska ha kunskap om växtodling. Hur man odlar gräs och spannmål.
Veta hur mycket gödsel som behövs och ha koll på odlingsföljden.
Det är strikt bestämt på vilka åkrar som ska odlas och var.
Detta har med stöden att göra och rackarns om det blir annat än vad som står på papperet!
För självklart ska det hela dokumenteras noga också.

Man ska kunna plöja. En konst man inte lär sig i en handvändning. Veta hur man ska ställa in plogen för att det ska plöjas perfekta fåror.
Man ska kunna harva, så, välta.
Lära sig de olika maskinerna och de uppdateras också emellanåt så man får lära om och lära nytt.
Ingen traktor är den andra lik.
Det blir fel på dom också. Så det är lika bra att vara insatt i "lagatraktorgrejer".

Man ska slå gräs, ta rätt på gräset och ensilera det. Här finns olika tekniker och man får sätta sig in i den teknik man kör.
Vi hade rundbalar och jag har nog gjort uppemot 10 000 balar totalt!
Med olika maskiner under åren och ingen har varit den andra lik.
Maskiner går också sönder, så det är bra att veta hur dom uppför sig när det inte går som de ska!
Och helst kunna leta reda på felet och fixa. Eller bedöma om det blir verkstan.
"Vältummade äro alla manualer!"

Man ska köra ut skit med spridare och sen är det bara att börja om med plöjning igen.

Man ska stängsla åt djuren. Slå ner stolpar och dra tråd. Ett jobbigt och ett ganska fysiskt hårt jobb.

Som bonde har man inga bestämda arbetstider. Dagarna varierar med hur mycket det är att göra för dagen.
Sommartid kan en dag börja kl 5 och sluta mitt i natten.
Man gör helt enkelt klart! Även fast "ögona blör"!
Eventuella lediga dagar kan måsta ställas in med kort varsel pga något som plötsligt dykt upp och måste tas om hand.
En ledig dag är en dyr dag. Det blir man också varse som företagare!
Att anställa folk kostar skjortan.
Det borde alla få lära sig och ha kunskap om!

Man måste självklart ha koll på ekonomin och jag har faktiskt lärt mig det mesta om företagande.
Läst och lärt genom andra som visat och berättat.
Utan en endaste timme ekonomi på skolbänken.
Jag kan min debet och kredit och annat som bör kunnas. Bara för att jag var tvungen att lära mig.

Jag fick faktiskt mitt nuvarande jobb på kontoret pga just detta.

Ja jisses vad mycket kunskap man besitter egentligen!
Jag tycker det är spännande och intressant att lära sig nya saker.
Både roliga och tråkiga.
Jag brukar tänka att "det här plockar jag ner i min erfarenhetsryggsäck"
Bra att kunna, bra att veta.
Säcken kan aldrig bli för tung!

Fanns det något på Gården som jag aldrig lärde mig då?
Jopp!
Det gjorde det...

Det jag stenvägrade lära mig var

  • Köra baklastarn! En gammal härk från 70-talet som jag fick klaustrofobi av att bara sätta mig i
  • Sätta på och av plogen på traktorn. Jag får andnöd bara jag tänker på vad besvärligt det är!
  • Seminera kor.(jag gick aldrig den utbildningen)

Sen fanns det säkert en massa andra saker som jag gärna överlät till andra som jag helt enkelt var urusel på.

Denna och nästa vecka är det megamycket på jobbet så inläggen här blir det nog lite glest med.

Men någon tur ska jag försöka titta in!

Psst...snart helg! Igen.....





Kommentarer