Nu har vi varmt i huset



Jag fick frågan hur det går med vedpannepannbytet.
Om vi fortfarande fryser här inne!

Nej, vi fryser inte längre.
Nu är den nya vedpannan och tre accumulatortankar installerade.
Wow vilken skillnad det blev mot den gamla pannan.
Såå enkelt att elda. Allt sköter sig själv och värmen håller jättebra hela dagen.

Mycket bättre mot miljön är det också.
Läste precis att utsläppen från EN gammal panna motsvarar utsläpp från 95 nya!

Vi har så fin ved att elda med också. Enbart björkved som är perfekt torkad.
Fulla vedboden.
Som en dyrbar skatt.
Kostar nada att värma upp huset och investeringen kommer attt vara återbetald inom tre år.

Annars är jordvärme/bergvärme ett hett alternativ nu. Det verkar som om ALLA sätter in det.
Vi har också kollat på det, men en sådan investering är mycket dyrare och så krävs det ju faktiskt el.
Mycket mera el än vad vi förbrukar nu.
Det känns bra att använda ved.  Det håller ju på att växa igen mer och mer!
Till stor del beror det såklart på att allt färre slutar hugga sin ved.
Finfin motion och vara ute i naturen får man på köpet när man håller på med veden.
Man ska inte se det som en belastning.

Det går lite pö om pö med målningen av vitrinskåpet.
Men nu är det sista penseldragen med det vita.
Sedan tänker jag måla bakstycket i en avvikande färg.
Men jag kan inte bestämma mig om det blir rödockra eller linblomsgrönt.
Har slattar kvar i burkarna och båda skulle funka jättebra.
Måste bestämma mig nu så vi kan ställa fram skåpet snart!

Önskar er en trevlig torsdagskväll!

Kommentarer