Är så trött på den svarta fredagen och juleriet


Fy fabian vad jag är trött på BLACK FRIDAY!!
Det går inte att öppna datorn eller en tidning utan att detta ord dyker upp.
Varför ska det handlas så förbaskat mycket?
Saker vi inte visste att vi behöver. Bara för att.
Att vara klimatsmart och inte konsumera så mycket märks verkligen inte ett dugg!
Hur många tänker så??
Färre och färre tydligen eftersom omsättningen slår alla rekord år efter år!

Fanny och jag åker till huvudstaden i helgen.
Totalt ovetande om den "svarta helgen" när vi bokade.
Inte tänkte vi på att det är löningshelg heller. Åtminstone för Stockholmarna.

Jippie att strosa på stan bland alla andra som är shoppingsugna och ska bränna kosing på rean.
Har man vetat så borde vi ha valt en annan helg.
Typ första helgen i januari eller nåt.
Då är det betydligt lugnare på stan kan jag lova!

Javisst. Vi kommer också att shoppa. Men jag ska köpa det jag behöver.
Noga uttänkt och utvalt. Saker och kläder som kommer att användas i många år.
Så handlar jag!

En annan irrogrej när jag ändå är i farten.
Julpyntandet.
NU!!

På insta har man få se jul sen veckor tillbaka!
Bilder från FÖRRA julen till och med.

Jag fattar att många längtar och vill börja pynta.
Men det är ju bara november än.
När julen kommer är man kräksless på alltsammans.
Jag är det redan nu!
Och man ser också på Insta att många tar bort alltsammans redan efter annandagen.

Jag vill ha jul när det är jul.
DÅ blir det riktigt stämning.
Tycker jag.
Här hemma brukar jag smyga fram amaryllisar och hyacinter lite eftersom i december, men några julsaker kommer inte fram något tidigt.
Sedan kan dom få vara framme till efter trettondedagen. Kanske lite längre.
Vi har knappt några julsaker alls.
Mycket grönt från naturen och blommor. Massor av ljus och en gran.
Vi lägger hellre pengarna på god mat. Riktig mat. Inte julmat. Vi köper bara en julskinka.
Närproducerat det som går.
Jag hoppas att kunna åka på julmarknad och köpa på oss fina lokala matvaror.
Det är livskvalitet för mig!

När man var liten plockades julen fram dagen före julafton!
OJ vad häftigt det var när man klev upp på morgonen och alla julsaker stod framme!
Mamma och pappa hade pyntat när vi låg och sov.
Köksgolvet var nyfernissat och det VAR JUL så in i bomben!
Men julgranen klädde vi tillsammans.
På julaftonsmorgonen åt vi skinkmacka och drack julmust till frukost.
Enda gången på året man drack läsk.
Typ!

Oj, nu kommer jag in på godisätandet också, men det tar vi en annan gång....
Nu är det bäst jag andas och lugnar ner mig lite.

Trevlig black friday kväll.....







Kommentarer