Vem orkar egentligen hudvård?

Handen på hjärtat.
Hur många är det egentligen som orkar hålla på med hudvård?
Alltså enligt alla rekommendationer att det är SÅÅ viktigt med rengörning.
Det ska tvättas, peelas och smörjas.
Helst med både dagcreme och nattcreme.
Däremellan ska det boostas med allehanda cremer och serum.
Allt kostar hiskeliga summor!
I vackra förpackningar som lockar till köp.

Ja visst lockas man att köpa.
Och visst är det fint med med alla vackra burkar och flaskor som står där i badrummet uppradade.
Vilka är det som tutar i oss att hudvård är ett MÅSTE? Att rengörning osv är A och O.
Jo hudvårdsföretagen naturligtvis!
Det finns ju hur mycket mördande reklam som helst!
Kolla in tidningar, TV och speciellt nu inför julen.
Alla julförpackningar som erbjuds!
Reklambilder med alla vackra kvinnor utan rynkor!
OBS det är BARA kvinnor som har rynkor tydligen.
OCH vad är det egentligen som är så hemskt med rynkor???
OCH BARA på kvinnor?
Alla som har sett någon endaste liten reklam för någon rynkcreme för män räcker upp en hand!

Men orkar man ens hålla på? Att ansiktsvårda.
Och hur viktigt är det egentligen?
Vart och när i mänsklighetens historia blev det en livsnödvändighet att smörja in sig med cremer och lotion?
Är det ens BRA för huden? Tänker jag.
Behövs det ens?

Jag tillhör de latare.
Tvättar ansiktet med vatten på en bomullstuss. Ibland tar jag på lite ansiktstvål.
Smörjer med ansiktscreme på kvällen.
Inte ens någon nattvariant, men jag kör med en favoritsort.

I bland orkar jag inte ens ta bort mascaran på kvällen så det får jag göra på morgonen innan jag sminkar mig igen.
Bara för att det är så tråkigt!

Hur gör ni?
Tvättar och peelar ni ansiktet morgon och kväll? Allt enligt "regelboken" och med den "bästa" och dyraste cremen?
Och varför?
Har ni testat att göra på något annat vis?


En osminkad och okammad Lizze




Kommentarer