Julstök i vårt kök



Att hålla på att greja som en galning med julstök brukar jag hoppa över.
I bland kan det komma nåt "il", men för det mesta går det över innan jag kommit till skott.
Varför ska man baka en massa bara för att det är jul?
När man aldrig gör det annars.

Pepparkakor har jag inte bakat sedan barnen var små.
Vi bakar med barnen på jobbet och det räcker och blir över om man säger så.
Men skurna papparkakor kan jag få för mig att baka.
För att få in juldoften i huset"!

Superenkla och godare än vanliga peppisar!

Receptet här om ni vill provbaka:

SKURNA PEPPARKAKOR MED MANDEL

2 dl mandel
200 gram SMÖR
2 dl socker
1 dl ljus sirap
2 tsk mald ingefära
2 tsk kanel
2 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk bikrabonat
ca 6 dl vetemjöl

Hacka mandeln ganska grovt. Rör smör, socker, sirap och kryddor smidigt.
Rör ut bikarbonaten i lite vatten och tillsätt det.
Blanda i mandeln och mjölet.
Knåda degen och forma två rullar som plattas till lite.
Linda in dom i folie och låt dom stå kallt ett par timmar minst.

Skär sen i skivor och grädda mitt i ugnen i 175 grader tills de får fin färg.



Ja då är det fredag i morgon då!
Den här veckan har gått galet fort!
Bra det. Snart är den mörka perioden över. Nästa fredag vänder det och dagarna blir längre igen.
Det tråkiga med december och januari är att det inte är ljust när man kommer hem.
Även om man slutar tidigare på eftermiddagen hinner man ändå inte göra någonting i dagsljus ute.
Men samtidigt kan det vara skönt och vilsamt att bara sitta inne och uggla också.


Kommentarer