Provat någonting nytt. Snöskor!!


Jag har funderat på att köpa antingen turskidor eller ett par snöskor.
Så att man kan komma ut i naturen även vintertid när det är snö.
Med löparskidorna går det ju knappt att kliva utanför spåret om det är lössnö.


Det fick bli ett par snöskor!
Jag tänker att man kan använda dom bättre häromkring där man vill ta sig upp på berg där det kan vara både brant och svårt i terrängen.
Skidorna är ju mer trixiga när det är steningt och smalt. Både uppför och utför.




Jag googlade en massa för att söka information.
Jag kan ju noll och nada om snöskor!
Det verkar ju finnas en massa olika modeller och fabrikat.
Till slut föll valet på ett par TUBBS.
Med lös häl och enkla att ta på och av.
Finns att köpa HÄR 

Jag hämtade paketet i går och i dag har jag premiärgått med dom.

Jag säger bara WOW!! Det här kommer att bli kul!
Nu är det inte mycket snö, men tillräckligt för att ha nytta av snöskorna.



Jag traskade iväg upp till masten på lilla berget bredvid oss. En snötäckt väg så där gick det finfint att ta sig fram.
På tillbakavägen tänkte jag utmana skorna lite och gick därför ner på hygget med stenar, stubbar och små branter.
Det gick också finfint!
Det är just ingen skillnad i jämförelse med att gå som vanligt med bara skor på fötterna.
Det spelar ingen roll om det är fäckvis mycket eller lite snö.
Är det isigt så griper järnklorna i,
Däremot skulle det ha varit oerhört besvärligt att ta sig ner med långa skidor.

Jag har mina långa stavar och det var inte så bra.
Antingen går man utan  eller så har man kortare stav. Kanske med en större truga också om det är lössnö.
Jag fär prova mig fram.



Det verkar vara full aktivitet på bävrarna i ån.
Här hittade jag alldeles färska spår av kvistar som dom har gnagt  loss och släpat ner i vattnet.

Nu ska jag göra en kopp varm choklad. Känner mig inte riktigt hundra frisk från förkylningen än.
Kanske det var jättedumt med den där snöskopromenaden ändå?
Men ni vet - den där iiivern att få prova...



Kommentarer