Kors i taket! Det bakas i vårt kök!

Det här med bakning är inte min starka sida.
Visst kan det vara kul ibland, men oftast går det på tok och då drar man sig för att baka.
Men ett säkert kort är bondkakor.
Därför blir det den enda kaksort jag bakar.
Oftast när jag kommer till skott och ska baka dom så finns det aldrig någon mandel!
Även om jag köper mandel och ska baka inom någon vecka eller två så är ändå påsen borta!
Ett mysterium alltså....
Eller är det någon "skåpråtta" i farten?

Samma sak idag. Jag vet att jag köpte en påse mandel för ett tag sedan, men när jag tog fram bakgrejorna idag var påsen borta! Surt!

Men!
Jag fick ett recept på kokoskringlor av mamma. Spröda, goda! Jag som inte tycker om kokos gillar dom här kakorna jättemycket.
Jag hade tänkt baka dom till jul..
Men när jag skulle sätta igång hade jag glömt köpa kokos.
Och nästa gång hade vi inget hjorthornssalt hemma.
Därför blev dom inte bakade alls före jul.

Men nu då!
Istället för bondkakor får det bli kokoskringlor.
Jag höll nästan på att lägga ner hela projektet för allt var beräknat i gram.
Jag som inte har någon våg!
Jag sökte i omvandlingstabeller och fick till det hela i deciliter i stället.

Jahapp.
Då ska man alltså spritsa ut degen i runda kransar.
Mammas kakor är perfekt runda och lika stora.


Vilket skämt! Det gick ju inte alls att trycka ut degen genom spritsen!
Hur hårt och trögt som helst ju!

Bort med all deg och så rullade jag smala korvar istället och gjorde släta kransar.


Tja. För att vara ett bakverk av mig så kan jag inte begära att de ska se bättre ut.

På den här bloggen kommer det aldrig att finnas några perfekta kakor att visa upp, snyggt fotograferade.
Det här är en syn av den bistra verkligheten i Vesterlunds kök.
Åtminstone när Lizze bakar!

Det kommer kaffegäster i kväll och de förväntar sig inga fina bakverk.
Det är sedan gammalt!

Kommentarer