Söndagspromenad på snöskor


Soligt och bitande kallt ute i dag.
En ljusblå himmel och rimfrost i träden.
En dag som gjord för att gå på tur med snöskorna!


Det är bara att kliva i snöskorna utanför dörren och ge sig i väg ut i naturen.
En lyx utan dess like när man tänker efter.

Många spår av djur fick jag se i nysnön i dag.
Älg, rådjur, räv, ekorre var de jag kände igen.
Såg dock inget djur den här gången.


Den här tiden på året går solen lågt och gör lååånga skuggor!


Fördelen med snöskor är att man kan ta sig i princip överallt!
Jag knallade rakt uppför ett hygge och dit skulle jag inte gå på barmark, eftersom det är så mycket ris och stubbar.



Så fin utsikt! Här skulle man inte ha sett annat än granar för något år sedan.
Man tänkte inte ens på att sjön låg där nedanför.
Jag gillar att man gör hyggen! Det blir så fint!
Skog finns det ändå. Så det räcker och blir över.

Gillar mina snökompisar!


Jag tänkte försöka gena lite och ta en annan väg tillbaka.
I obanad skog om man säger så.
Och nog var det obanat alltid!
Det dummaste och mest korkade vägval jag någonsin har gjort!
Efter hygget jag gick på kom jag in i skogen och där var det nyligen röjt.
Det låg alltså små trädstammar kors och tvärs precis överallt!
Men jag iddes inte vända tillbaka utan började trassla mig igenom allt detta plockepinn.
Som aldrig tycktes ta slut!
Ärligt talat hade jag noll koll på vart jag var också.
Men så länge jag hörde isracingbilarna på Grössjön kunde jag ju inte vara helt vilse i alla fall.
Om någon ser mina snöskospår där inne i värsta röran måste den tro att man är helt rubbad!
Och vad ser spåren ut som? Snömannen kanske! He, he.


Äntligen och till slut kom jag ut på öppen mark!


Men på fel sida ån!
Men hittade en bro till slut som tur var.



Ett par timmars frisk promenad blev det och jag var hemma precis innan solen gick ner.

Nu ska jag ställa i ordning några papper inför byföreningens styrelsemöte vi har i kväll.

Trevlig fortsättning på söndagen och hoppas att ni alla får en bra arbetsvecka!

Kommentarer