Tips på grönsaksfröer

I fjol fick jag en sådan fantastisk fin skörd av alla grönsaker jag sådde.
Om det berodde på vädret eller fröna vet jag inte, men antar att det är en kombination av båda.

Nu har jag köpt samma fröer igen.
Varför ändra ett vinnande koncept liksom?

Jag har  Rödbetsfrön av sorten "Detroit Dark Red 2". Det blev lagom stora rödbetor och de hade bra grobarhet.

Palsternackorna är av sorten F1 Gladiator. Det blev otroligt stora, fina rötter. Skördade långt in i oktober.

Gulbetor av sorten "Burpees Golden". Så kul att ha gula rödbetor! Fin i formen och bra grobarhet. Fick så bra skörd så vi kunde lagra lite av både röda och gula betor.

Störbrytböna av sorten "Cosse Violette" är precis som namnet säger lila i färgen och gav fantastiskt mycket bönor. De hängde i tjocka "klasar"på det höga klättertornet.
När man förväller dom så blir de gröna, men det ger en liten färgklick med de lila bönorna i trädgårdslandet!

Jag hade även  störbrytbönor av sorten "Neckar Könign". De gav också bra skörd! Även dom fina och trådfina bönskidor.

Squashen som jag odlat flera år är av sorten F1 "Baccara". Lättodlad med lagom stora frukter.
Bra i kvalitén.

Däremot misslyckades jag med höstmoroten "Eskimo". De grodde inte alls! Men det tror jag inte berodde på fröna, utan helt enkelt på att det var otroligt torrt när jag sådde och inte hade tid att vattna när fröna precis slulle gro.
Skam den som ger sig! Jag har köpt samma frön i år igen.
Tanken är att lyckas nu!

Tomatfröna jag har sått heter F1 Paola". Det ska vara en särskilt bra sort för hobbyodling.
Jag blev lite stressad när jag öppnade påsen och det var endast 5 frön däri!
Då karvade jag ur frön från småtomater från Peckas odling och sådde direkt från tomaten.
Lustigt nog kom det sex plantor av Paola! .
Och hur många som helst av den urgröpta.
I dag har jag har skolat ut lagom mängd jag ska ha i växthuset.
Gurkan sår jag inte förrän i början av maj.
De växer supersnabbt och mår inte bra av att stå inne för länge innan man kan sätta ut dom i växthuset.

Jag har även köpt några nya sorters frön att prova både av grönsaker jag har och helt nya.
Svartrot tex.
Kruxet är bara att jag inte kommer att få plats med allt!
Hur tänkte jag där egentligen??
Men det mesta går att lösa.
På ett eller annat sätt...

Så snart det går att gräva i jorden ska jag göra en blomsterrabatt för ettåriga blommor.
Blommor som bin och fjärilar gillar.
Superviktigt! Bin är det djur på jorden vi ska vara mest rädd om!
Men det vet ni väl redan?






Kommentarer