Höns- och smådjursmarknad


I går följde jag med P och barnen till Sidensjö.
Där var det en höns-och smådjursmarknad vid bygdegården.

Mycket olika hönsraser att titta på och köpa. 
Är man intresserad av att skaffa höns är det här ett bra tillfälle att se olika raser och få lite information om dom.

Mina små kycklingar är av rasen Hedemora. En gammal lantras som är medelstor och finns i olika färgvarianter. Dom har mycket dun och fjädrar så de tål kyla ganska bra.
Jag har haft denna ras förut så jag vet att dom är lugna och orädda och värper bra.
Tupparna är stiliga och ser ut som tupparna i ABC boken, ni vet.

I går blev jag helt förälskad i dessa dvärghöns!
Jag har inte alls tänkt skaffa dvärghöns, för de värper så små ägg.
Men... kolla vilka fina!!
Mille fleur heter färgen (tusen blommor) En urgammal ras från Holland.

Jag tänker inte skaffa såna nu, men kanske någon gång i framtiden.



Däremot kanske det blir Sussexhöns!
Dessa tuppar var sååå stiliga!
Det är stora höns, kan väga upp mot 3 kilo.Värper stora fina ägg.
Men kan man ha dom tillsammans med hedemororna?
Är dom stora och buffliga och tar för sig för mycket??
Någon hönsmänniska därute som vet?
(svara gärna med mail)

Ha, ha jag verkar vurma för svart-vitt även i hönssvängen.
Kan man inte ha svartvita kor så får man väl ta ut det på någonting annat....

Jag längtar tills jag har en liten flock höns som värper ägg.
Det är ju SÅ gott med hemägg!
Det fina i kråksången är att man får finfin gödsel också. Blommorna är aldrig så fina som när man gödslar med just det!

Kommentarer