Nya kycklingar!

I den förra kullen på åtta kycklingar blev det endast tre hönor.
Nilla Fischer, Marta och Asllani.
De är nu precis nio veckor gamla och jag är fortfarande inte bombsäker på könet. Det KAN vara en höna till.

     Nilla Fischer

Marta

Det är alldeles för lite med tre. Det blir ingen bra flock och så ska vi bygga hönshus inne i "magasinet" där de ska vistas i vinter.
Mycket göra för tre höns...

Därför har nu Paulina, som har en äggkläckare fått kläcka fram 12 stycken ägg från samma ras.
Hedemora.



I fredags var jag och hämtade hem 10 stycken små pipisar.
Det påstås bli ca 70 % tuppar, så jag väntar mig inte fler än 3-4 stycken hönor den här gången heller.

Givetvis kommer jag att spara en av tupparna. Svårt att väja ut någon redan nu.
Jag vill ju ha en riktig ståtlig en.
Och om någon behöver en Hedemoratupp är det bra att säga till!

Kommentarer