Hur går odlingarna?

Hur står det till därute i grönsakslanden och blomsterrabatterna egentligen?
Är jag nöjd med årets resultat?
Mja. Både och.


Jag kan ju börja med den här. Balsamin "White".
Ettåriga kritvita blommor som förgrenar sig mycket om de toppas. Ca 50 cm hög.
Skulle bli så fint att ha i de tre stora svarta krukorna bredvid entrén.
Pah! De växte jättesakta. Bladen var bleka och hela växten verkade må hur pyton som helst.
Att ha dom i krukorna fick jag skippa och satte ut dom i rabatten i stället.
Nu har det kommit EN blomma. Och den är rosa!
Inga balsaminer nästa år!

Som hyresgäst i krukorna fick istället bli rosenskärorna.
De stod också och stampade i början och jag nändes nästan inte toppa dom, så jag toppade hälften av plantorna. Bara för att se om det skulle bli någon skillnad.
NU ser jag faktiskt ingen skillnad på dom, men jag gissar att de som blommar är inte toppade.
Bladverket är  grönt och friskt, så de är ju väldigt dekorativa på det viset också.
Tråkigt att det tog sån tid innan blommorna kom och just de som står i krukorna.


För dom som växter ute i rabatten blommar så fint så!



De passar så fint tillsammans med atlasblommorna.
Där gjorde jag ett test. Drog upp några plantor inomhus ca två veckor innan jag direktsådde resten ute.
Gissa vilka som blommar först? De försådda så klart. Nästa år satsar jag på att så direkt lite tidigare (jag blev klar med grävningen av rabatten så sent) 
Atlasblomma är ett måste. Blommar rikligt och är fin i vas.

Men grönsakerna är jag nöjd med.
Salladen är fortfarande väldigt fräsch!

Grönkålen har klarat sig från kålmask även i år.


Rödbetsblasten är jättefin. Jag hoppas att betorna är lika fina. Har gallrat en gång men det är bara de pyttiga man tar upp då.
Gulbetorna har inte grott lika bra, men i hålrummen har jag fyllt på med rödbetor istället.
De växter i den nyaste odlingslådan som inte blev klar förrän i början av juni, så det är därför de är lite sena av sig.


En del av palsternackslandet. De är dags att gallra mer och rödlöken ska tas upp. I kväll!

Den mest spännande grödan.
Svartrot!  (De långsmala bladen till vänster)
Har inte kollat hur de ser ut under jord än. De börjar sin tillväxt ganska sent så det är lika bra att låta dom vara i fred ett tag till.

Bönorna som jag sådde långt in i juni blev angripen av något som gav små hål i bladen när plantorna var små.
Jag var ihärdig med vattenslangen och när de växte på sig försvann det och nu är de riktigt resliga och fina.
Hoppas på varma höstdagar så det blir bönor också!

Jag tänkte visa och berätta mer i kväll, men nu har jag precis varit ut och skrikit på räven som smög runt kycklingburen ute!
Jag måste ut nu och bevaka den kanaljen! 
Buren är rävsäker, MEN DET ÄR ÄNDÅ OLUSTIGT ATT HA HEN DÄR!!

Det får bli en "trädgårdsrunda" nummer två en annan dag...

Kommentarer