Lökigt värre här i dag


Nu var det dags att plocka ner löken som jag har haft hängande i knippen i förrådet.
Den har hängt luftigt och torrt i många veckor.
Lök är superlätt att lagra.
Det är bara att lägga den i lådor som förvaras i rumstemperatur. Man kan ställa dom i en skrubb eller typ under en soffa.
Jag har lådan uppe i "stökrummet" och tar ner ett antal lökar för närmaste behov och de får ligga i en fin plåtburk som står framme på bänken vid spisen.

Nu har vi nallat av löken hela sommaren så den kommer inte räcka så länge som jag vill.
Det är nog den mest användbara grödan så den kan man knappast få för mycket av.
Speciellt när det brukar vara lite si och så med att hitta svensk lök i affären under vintern.
I dag såg jag att KRAVmärkt rödlök på affären kommer från Holland och kostar 60 kronor kilot.
Den gula var åtminstone svensk.



I dag har jag också satt lökar i jorden.
Köpte en Kejsarkrona.
Den är ju så maffig och vacker! Läste på förpackningen att den kan vara lite nyckfull och kan dröja en säsong innan den visar sig. Hmmm, undra om jag kommer i håg det till våren nu?
Bäst att spara förpackningen och skriva upp vart jag har satt den.

Samtidigt åkte några tulpanlökar också i jorden. Röda anemontulpaner med flera blommor på stjälken.
Jag tycker dom är bäst eftersom de inte försvinner efter en säsong utan istället kan föröka sig och bli fler om de trivs.
Nackdelen är isåfall att de har korta stjälkar om man vill plocka in till vas.









Kommentarer