Septembersöndag

I går hade vi den ljuvligaste höstdag. Nästan sommarvärme. Åtminstone om man vill se det lite optimistiskt.

Vi hade en heldag på Gården.
Jag gick loss på några fönster som ska skrapas, kittas och målas.
K plockade ur bagarstugan som ska rivas och så gick jag med röjsågen och tog bort gammalt gräs runt tomten.
Båda barnen var med och" jobbade" och alla var trötta men nöjda efter dagens arbete.
Vi blev bjudna på en god middag innan vi styrde kosan hemåt på kvällskvisten.



Här hemma är det så vackert i trädgården just nu.
Det poppar alltid upp solrosplantor här och var i pallkragarna på våren. Efter solrosfröna som fåglarna drällt utanför fågelbordet under vintern.
Jag brukar spara några att växa upp. Mitt bland grönsakerna!
Så mäktigt och vackert!
Jag låter dom stå kvar tills de vissnar och fröna mognar och då får fåglarna äta dom direkt från växten.

Luktärtorna jag sådde grodde ju väldigt dåligt. Jag fick upp bara en fjärdedel.
Men jag fick några plantor av min snälla granne så jag kunde plantera dom runt mitt armeringsjärntorn.
Det tog lång tid innan de kom i gång att växa, men när de väl började blomma är det ingen hejd!
Såå vackert och jag har alltid luktärtor inne i vaser.


Grönsakerna växer så det knakar. Det är ju nu som palsternackorna, svartroten och jordärtskockorna växer till som mest.
Gourmékocken ( Krister) i det här huset är så nöjd över alla fina råvaror han får till matlagningen!



Härligt goda gurkor och tomater har växthuset levererat.
Gurkorna börjar nu sjunga på sista versen, men tomaterna finns det fortfarande många av.
Många gröna förstås och jag tänker inte köra någon värme därinne när frostnätterna kommer.
Då plockar jag in allt och städar ur.
Man vill ju kunna sitta därinne med tända ljus mörka höstkvällar och dricka ett glas vin och äta goda ostar!

Kommentarer