Flytta samman två hönskullar

Golvet är gjutet med en liten lucka i golvet. Smidigt att bara skyffla ner gödseln när man rengör.
Det hamnar i en stor binge under golvet.

Jag har ju låtit kläcka fram två kullar Hedemorakycklingar i sommar.
I den första kullen blev det bara tre hönor av 12 ägg. En tupp sparades.

Nästa kläck gav bättre utdelning. Sju hönor av 11 ägg. Även där sparade jag en tupp.

Det skiljer åtta veckor mellan kullarna.

Jag skaffade ett stort utomhusbur dit jag flyttade kycklingarna när det var så pass stora att de hade fått fjädrar och klarade att vara ute utan att frysa. Det var mitt i juli.

När det var för trångt i kaninburen för de mindre och de också behövde få komma ut så flyttade jag de stora till ett provisoriskt utrymme i magasinet. Alldeles bredvid där vi höll på att snickra det nya hönshuset.

Men när det började bli kallt och blött så måste ju även de mindre få komma in.
Först flyttade jag in två små till de stora.
Det gick inte alls! Direkt var hönorna och tuppen som hökar och började hacka på de stackarna!
Hjälp vad gör man??

Jag satte in överdelen av kaninburen och så fick de två små vara därinne.
För att de skulle få bekanta sig utan att komma åt varandra.
Efter ett par dagar testade jag i gen. Med precis samma resultat!


Vi har många plastlådor till övers som nu får agera värpreden. Stående på en Billyhylla.
När alla är i gång att värpa är det bara att plocka fram fler lådor.
Enkla att göra rena också.

Jag funderade om jag skulle sälja de stora hönorna. Tuppen Messi var inte speciellt rolig han heller.
Väldigt stilig, men gol som en galning dagarna i ända och väldigt "på".

Men jag tänkte testa en sista grej och det funkade!
När hönshuset var färdigt så fick alla småhönor med sin tupp, Ronaldo, flytta in först och bo in sig några dagar.
Sen släppte jag in en storhöna!
Hon blev genast granskad och Ronaldo karskade upp sig och pickade henne på huvudet.
Sen var det inget mer med det.
De andra två släpptes in och det gick väldigt lugnt till.


Pia Sundhage tar sig ett sandbad!


Som fullvuxen kommer nog Ronaldo att bli en stilig tupp.


Nu har vi en väldigt trevlig flock hönor och det börjar komma små ägg (av de stora hönorna) 
Jag tänker inte driva dem att värpa mycket i vinter med att styra ljuset till långa dagar och utfodra med enbart värpfoder.
Dom ska få ha det så naturligt som möjligt tycker jag och sätta i gång ordentligt med värpningen när ljuset kommer åter på senvintern/våren.

Slutet gott - allting gott!



Kommentarer