Pappspänna väggar


I hallen på övervåningen är det obehandlade timmerväggar på långsidorna och tapeter på kortsidorna.

Det blir en så mörk och ihoptryckt känsla på något vis.
Jag har länge funderat på om jag ska ta och måla den ena av långsidorna vit.
Den andra väggen vill jag gärna spara som den är.
Efter en massa googlande hit och dit på färgsort så var rekommendationen att använda limfärg eller linoljefärg.
Limfärg har jag aldrig målat med, men jag vet att den är väldigt tunn och rinnande.
Dessutom måste man röra ihop den själv. En massa "söl" med andra ord.
Mellan raderna där bland" byggnadsvårdsförståsigpåarnas" råd så kunde man förstå att man absolut inte ska måla timmerväggar inomhus.
Så har man aldrig gjort förr utan de lerklinades innan de målades eller tapetserades.
Eller så pappspände man precis som man gjorde med taken.

Men sånt hantverk kan väl ingen nuförtiden så det var inget alternativ för oss.

Jag duttade schellack på väggens alla kvistar och beställde linoljefärg.
Hela tiden gnagde och skavde det att det inte var rätt metod ändå. Och kanske att det inte skulle bli så snyggt ändå när allt kom omkring. 
Egentligen skulle det såklart bli snyggast med en likadan tapeter som det är på kortsidorna.
Men då behövs regling och gipsskivor. 
K var inte alls sugen på att dra igång med det projektet....och jag kände att det var övermäktigt att klara av själv.

Så började jag snegla på det här med pappspänning.
Hur svårt kan det egentligen vara? Googlade massor och kollade filmer.
Sagt och gjort! Spännpapp med tillbehör beställdes hem från en byggnadsvårdsbutik.

Sen var det bara att köra! Bära eller brista!


Pappen skars till. Över en meter breda våder i tjock papp.
De blöttes ordentligt, rullades ihop och lades i sopsäckar över natten. För att svälla.


Nästa dag nubbades pappvåderna upp direkt på timmerväggen. I överkant med en smal papprensa överst.


Det såg fruktansvärt bubbligt ut i början men när pappen torkade slätades allt ut. Rena trolleriet!

Dag två sätter man en smal, fuktad remsa av papperstapet över skarvarna och så klistrar man en bredare ovanpå.
Så långt är det gjort nu.
Men varför inte komplettera det hela med lite mer modern teknik?
Nu tänker jag sätta Easy cover över alltsammans innan jag sätter upp tapeten.

Någonting bör ju också göras åt taket. Nu sitter brun papp underst och ohyvlade brädor ovanpå.
(som någon av de tidigare husägarna har påbörjat)
Tanken är att sätta lock över springorna och måla taket vitt.
Mer att göra....
Måla tak är nog det värsta man kan måla. Så jobbigt och obekvämt.
Men blir det bra resultat i slutänden kan det vara värt besväret.

Ja nu vet ni vad mitt projekt handlade om och det lär vara jul innan jag är klar med allt!

(så fruktansvärt kassa, mörka bilder men rummet var upplyst av en stark bygglampa som gjorde det omöjligt att fotografera bättre bilder )


Kommentarer