Första december


Hur ljuvligt var det inte att vakna upp i går och himlen var klarblå!
Det har vi inte varit bortskämda med i november minsann.
Dagar med sol är lätt räknade.



Jag var ut till hönsen (som nu värper ett par ägg om dagen, fast de är små än så länge)
och nog fick man lite adventsstämning med solen som sken och den fluffiga snön som bäddat ner trädgården.
Planerna för denna dag var att gå runt och fota" finheter" i vinterskrudig by.
Men det hanns inte alls med innan solen försvann.

I stället plockades ljusstakar och stjärnor fram och sattes på plats. 
Traditionsenligt även en liten adventsgran i hallen. 
Det får räcka så tills vidare. De mer juliga sakerna väntar jag med.
Fågelbordet sattes upp och i dag har småfåglarna hittat dit.
Fått besök av domherrar, talgoxar och blåmesar.


Det första ljuset tändes  i traditionsenlig ljusstake med mossa och svampar och nu börjar nedräkningen till jul, Bara tre veckor kvar!

I eftermiddag drog jag en lättnads suck och gjorde ett glädjetjut!
Taket är färdigmålat uppe i hallen!
Av allt jag har målat - och jag har målat MYCKET i mina dar- så var nog detta det tråkigaste jag har målat. Såå jobbigt och drygt!
Desto bättre känns det nu när det äntligen är klart.
Nu ska tapeter upp på väggen så jag har veckan säkrad med kvällsjobb.
Man måste ju tyvärr jobba på dagarna, fast egentligen har jag inte tid med det! 

Ha nu en mysig första vecka i december!


Kommentarer