Östersund - en favorit

Vi har varit i väg på några dagars välbehövd semester.

K har haft lunginflammation i fyra veckor nu i höst så vi  har legat väldigt lågt här med aktiviteter.

Östersund är en av våra favoritstäder, så vi styrde kosan dit.
Så nu blir det lite Jämtland här på Åmgermanlandsbloggen!




En tanke med att vi valde just Österund, var att jag skulle åka längdskidor.
Tänk vad roligt att susa fram i spåren på skidstadion. Ni vet där världscupen i skidskytte kördes förra veckan.
Men det blev ingenting av det!  Jag lyckades pricka in en rejäl förkylning precis nu! Suuurt är bara förnamnet...

Men en stilla promenad ner till Badhusparken och på gångbron över till Frösön fick det bli på fredagen. En dag som bjöd på sol!
Isande kall luft och lika isande vatten. Undra om Storsjöodjuret ligger där nere någonstans och lurar?




Det finns mycket gamla hus bevarade och det finns många små, speciella butiker.
Utanför prick varje butiksdörr står en liten gran.
Med eller utan dekoration. Det ger en väldigt julig känsla över stan.

Vi strosade runt, köpte julklappar, slank in på något mysigt café för en gofika eller en öl på någon pub.
Så kul att hitta småbutiker med en speciell charm och fina hantverk.


Som den här inredningsbutiken som har café mitt i.


Mitt favoritöl "Bärnsten" är lätt att beställa här! Kommer ju från Jämtlandsbryggerier.

Vi fick oss en riktig matupplevelse på Jazzköket.
(Jag är inte sponsrad på något vis utan det är bara ett personligt tips)
Så god och vällagad mat och duktig personal! Lokala råvaror och fantastiskt kunniga på hur maten skulle kombineras med vinerna. Det blev så rätt! Smakerna gifte sig verkligen med varann.



Ett snabbt besök på Jamtli hanns också med innan hemfärd.

En pepparkakshustävling var uppställd där i entrén.
Jag röstade på detta hus


Så fint! Det tilltalade för att det såg så genuint ut och inte var överbelamrat med en massa godis och kristyr.


När vi sen satt på caféet och tittade ut genom fönstret såg vi originalet därute på museiområdet!

Hemresan började i snöväder och slutade i regn.
Jag har fått feber också.

Nog kommer vi att återvända inom en snar framtid. Stavtagen på skidstadion måste bli av!
Stan ligger trots allt bara 2,5 timme bort och där finns det SNÖ!


Kommentarer