Vår!!!

Äntligen har den riktiga vårvärmen kommit.
Ni vet - när man kan vara ute utan jacka utan att frysa ihjäl.
De iskalla vindarna har äntligen blåst sin kos. Denna nordväst som blåser här från mars till slutet av maj.
Sen brukar det vända och då blåser det från syd eller ost istället. För då är det är sjöbrisen som ligger på.
Men vi bor ju en bit i från havet och störs inte alls av kalla havsvindar. Bästa vinden för då har vi kav lugnt på altanen.

Nu blir man så sugen på att sätta i gång i trädgården!



I odlingslådorna har jorden bara tinat upp runt kanterna. I mitten är det fortfarande fruset en bit ner.
Inte så konstigt eftersom det har varit IS i lådorna hela vintern. Ingen skyddande snö som isolerat mot kylan.
Men är det så här varmt som vi har i dag är nog tjälen snart väck!
Vi har i alla fall hämtat brunnen koskit på gården så det är bara att sätta i gång och gödsla när man känner för det.

I eftermiddag har jag plockat bort kvistar som blåst ner runt hela gården. Jag behöver inte kratta några löv för det gjorde jag i höstas när jag behövde löv till komposterna.
Det som finns kvar får ligga och förmultna i gräsmattan. Då blir maskarna glada!
Jag klipper aldrig ner perennerna på hösten heller. Visst ser det lite skräpigt ut, men vem bryr sig i det i vintermörkret.
De vissna växtdelarna brukar få vara kvar tills man ser att det kommer nytt grönt på plantan. Annars är det risk att man rensar/gräver bort dom när man i sin iver vill gödsla och luckra lite tidigt.



Här tittar nytt grönt upp från kärleksörten mitt bland fjolårets vissna stjälkar.

Att alla växter i perennarabatten har klarat vintern har jag inte så stora förhoppningar om i år.
Hela rabatten såg ut som en isgata!
Antar att en hel del växter har strukit med, men till min förvåning så verkar rosen ha klarat sig!

Men innan jag börjar gå "all in"i trädgården ska veden bli klar!
Vi har en hel del kvar att klyva och trava!


Kommentarer