Att ha ett mål - och nå det

20 mil!
Det var ju mitt mål att åka skidor, inte alla mil på en och samma gång naturligtvis utan under hela vintern.
Inte mycket kan tyckas för en hel säsong, men denna vinter har ju varit väldigt speciell.
Ingen snö!
Det har inte funnits spår i något elljusspår, så man har inte kunnat åka på kvällarna om man inte har en pannlampa. Och det har inte jag.
I början av februari hittade jag ju stället vid Icktjärn i Kramfors där det har varit fantastiskt fina spår!
Det är ju några mils bilåkning för att komma dit, men jag har skidat minst 12 kilometer varje gång när jag har varit där.




Nu är vi inne i april och det fattades ynka 18 kilometer för att nå målet.
I dag såg jag att det var nyuppkörda spår för dagen (det kom ju lite snö i natt ) så jag åkte dit i eftermiddags efter jobbet.

Förra gången jag var där var det isiga spår och det gick så lätt så lätt. Jag åkte om och förbi den ena efter den andre. Det var ett sånt flow i skidåkningen och jag tycktes aldrig bli trött.
Den bästa gången på hela vintern! Så fantastiskt roligt och vilken känsla!
Att få känna den känslan är värt varenda minut av träning jag har lagt ner.

I dag var det fina spår. Men...det gick tungt. Nysnö och plusgrader. Skinskidorna är inte topp för det föret (men det har nog gått tungt med vallningsbara också)
Tunga ben och armar. Man fick ingenting gratis någonstans.
Var trött efter två varv, 9 km och skulle helst vilja avbryta där.
Men att ha ynka 9 kilometer kvar till mitt mål och kanske inte kunna genomföra dessa, (det blir ju sämre och sämre före...) skulle kännas fruktansvärt surt.
Så jag kämpade mig runt två varv till! Och det sista varvet gick faktiskt fortast. Det var väl för att jag hade åkt till spåret så pass, ha,ha.

Yesss! I did it! Nöjd!

Under tiden jag åkte funderade jag på om jag inte ska slå till och åka öppet spår nästa år!
Åka Vasaloppet är en av sakerna jag haft på min bucket list. Alltid.
Det är nästan nu eller aldrig om jag överhuvudtaget ska komma till skott.
Hur svårt kan det va!?
Nu har jag ju en bra träningsgrund att börja med också. Jag tänker inte sjabbla bort det nu och slöa till!

Nu ska jag ställa undan skidorna och plocka bort skidboxen från bilen.
Här ska hejjas på våren istället! Plocka tussilago och blåsippor.
Börja förbereda trädgården och grotta ner mig i det istället.
Ingen mer snö tack!

Men jag smyglängtar redan till nästa skidsäsong....



Kommentarer