Sätter jordärtskockor i dag



Jordärtskockor är verkligen gott tycker jag!
Speciellt till soppa och mos. Vi brukar blanda den med palsternacka eller potatis.

Visste ni att den är jätteenkel att odla?
Nästan FÖR lätt...
Den går nästan inte att få bort om man väl har satt knölar i trädgården. Det blir lätt små knölar kvar i jorden sedan man tagit upp på hösten och då blir det blir nya knölar nästa säsong.
Ända upp till zon 7 går den att odla. En riktig supergröda alltså!

Annars går odlingen till som när man sätter potatis.
Man sätter knölarna tidigt på våren (man behöver inte vänta tills jorden har någon speciell temperatur)
Med tanke på att den är svår att bli av med, så bör man bör ha den på ett ställe där man inte ska odla någonting annat. Pallkragar är bra!
Den är inte så kinkig på jorden, men den bör vara lucker och gärna sandig.Man bör inte kvävegödsla för mycket. 

Man sätter knölarna ca 10 cm djupt och ett avstånd på ca 30-50 cm. Ju större avstånd desto mer knölar.

Blasten blir jättehög! Kan dra i väg 2 meter! Har man tur hinner det komma gula blommor också (den är en solrosart) 
Knölarna skördar man sent på hösten och man kan låta knölar vara kvar i jorden över vintern.



Det har jag gjort. För att ha "utsäde" tills i år då jag vill utöka min odling lite. Jag fick några pallkragar över när jag rev bort jordgubbsplantor.
Så idag grävde jag upp övervintrade jordärtskockor och satte nio stycken i ena pallkragen och sju i den andra. För att testa vad som blir bäst.

Förutom jordärtskockeplantering så har det varit vedtravning för hela slanten i dag.
Tror vi har kommit ungefär halvvägs med årsveden nu.
Tur att det är roligt mest hela tiden. 

Önskar er alla en trevlig lördagskväll!


Kommentarer