Utskolning av tomater



Den 5 mars sådde jag tomaterna, "Gardernes Delight".
En sort som är ämnad för växthus, blir två meter hög och ska tjuvas. De omskolades till små krukor tolv dagar senare. 
Jag ångrar att jag inte satte dom i större krukor direkt, för nu måste de omskolas igen.
Jag har nu satt dom i lite större,fyrkantiga krukor, sådana man får när man köper perenner.De har perfekt storlek. Annars är tomma mjölkpaket också bra. Man klipper till dom så de blir ganska höga.
Först bottnar jag med någon centimeter jord och sätter ner plantan och fyller på med jord.
När plantorna har ranglat i väg så är det bra att få så mycket som möjligt av stjälken UNDER jord.
Det bildas rötter på den och plantan blir knubbigare.


Samma dag jag gjorde första utskolningen av de förstsådda tomaterna fick fröna av körsbärstomat komma i jorden. Samma sortnamn på den, Gardernes Delight. 
De blir 150 cm hög och man ska tjuva sidoskotten även på dessa..



Den 22 mars sådde jag den tredje sorten: Indigo Rose. En närapå svart tomat!
Tomaterna kommer i klasar, blir först purpursvarta och är som godast när de övergår till djupt rött.
Står det på påsen.
Jag har aldrig provat själv. Men kommer såklart att bli spännande!

Nu är alla sorter utskolade och vid nästa utskolning ska jag att sätta dom i de stora krukorna de ska växa i hela sommaren. Då måste det vara så pass varmt att det går att ställa ut dom permanent i växthuset.

Jag sår numera ALDRIG i såjord! Jag sår alla frön direkt i plantjorden. Går hur bra som helst!
Att fröna skulle brännas bort är bara snickesnack!
Enligt min erfarenhet i alla fall.

Kommentarer