VIKTIGT! Det här bör ALLA läsa!



Jag blir både arg och ledsen när jag hittar aluminiumburkar i dikena och på åkerkanterna.
De syns ju så bra nu på våren innan gräset har växt upp.
Självklart plockar jag upp alla jag ser.

Hur tänker man när man vevar upp bilfönstret och hivar ut diverse skräp??

Man undrar ju om det är ren okunskap om att burken faktiskt inte försvinner av sig själv där den ligger och skräpar i naturen. Man tror kanske att någon skräpplockare ska komma och städa bort den?
Men att  förstå att man kanske kommer att orsaka ett ofantligt lidande för ett nötkreatur är det nog inte många som vet.
För precis så är det,
Konsekvensen av en utslängd öl/läskburk kan bli katastrofal!
Det vet alla vi som haft med kor att göra.

När det ligger en burk i gräset som bonden inte ser när hen slår gräset till fodret som djuren ska äta, så hackas burken sönder i små vassa bitar.
Dessa hamnar till slut på kornas foderbord där de tuggar i sig dem.
Kor är idisslare och kan inte spotta ut små saker. De tuggar och sväljer och sedan rapar dom upp det igen för att tugga igen (det är det som kallas idissla)
Nu fastnar de vassa bitarna i kornas mage och kon blir sjuk. 
Hon brukar få feber, slutar äta och dricka och både lungor och hjärta kan punkteras.
Oftast slutar det med nödslakt.


En av mina fd kor

Det är ett fruktansvärt lidande för kon och man vill verkligen inte för allt i världen att någon burk ska hamna i fodret.

Så SNÄLLA! Släng inga burkar! Kasta i soptunnan i stället eller för all del PANTA!
Hittar ni burkar så ta rätt på dem. NI KANSKE RÄDDAR EN KOSSA!!!

Kommentarer